Zijn dunne rode adertjes op balzak normaal?

Als ik naar men balzak kijk zie ik o sommige plaatsen een klein dun paars/rood adertje, is dat normaal

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (1)

Een varicocele is een verzameling van vergrote (verwijde) aders (bloedvaten) in de balzak. Het doet zich naast en boven één of beide teelballen (testikels) voor. De getroffen aders zitten in de zaadstreng. De zaadstreng is een soort slang die van elke teelbal naar de onderbuik leidt. Je voelt de zaadstreng boven elke teelbal in het bovenste deel van het scrotum. De zaadstreng bevat de zaadleider (de buis die zaadcellen uit de teelballen naar de penis vervoert), bloedvaten, lymfen en zenuwen.

Normaal gesproken kun je de aders in de zaadstreng die het bloed van de teelballen vervoeren, niet zien of voelen. Als je een varicocèle hebt, worden de aderen groter (ze vergroten of verwijden) en dit maakt hen meer opvallend. Het is vergelijkbaar met spataderen in de benen. De omvang van een varicocèle kan variëren. Van een grote varicocèle wordt wel eens gezegd dat het eruit ziet en voelt als een zak wormen in het scrotum .

Wie krijgt een varicocèle?

Varicocèles komen veel voor. Ongeveer 1 op de 7 mannen ontwikkelt een varicocèle - meestal tussen de 15 en 25 jaar. In ongeveer de helft van de gevallen zit de varicocèle aan de linkerkant. In iets minder dan de helft van de gevallen is er één aan beide zijden. In een klein aantal gevallen zit het alleen rechts. De reden dat de meesten aan de linkerkant voorkomen, is vanwege de verschillende route die aderen nemen aan de linkerkant van het scrotum ten opzichte van de rechterkant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou dit het ook kunnen zijn, vraag het eens aan de huisarts als je er toch moet zijn.