Hoe krijg je hiv?

Als je niet geboren wordt met hiv, en je partner ook niet, kan je het dan alsnog krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Als of je partner per ongeluk bloed op bloed contact hebben met een hiv patiënt dan kan je het krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar de kans dat dat gebeurt is niet zeer groot toch?
ronron1212
9 jaar geleden
heel heel heel klein

Het beste antwoord

Als je seks hebt met iemand anders dan je partner en die persoon heeft HIV, kun je het ook krijgen. Helaas dus ook bij gedwongen seks: verkrachting.

Verder kun je in theorie HIV krijgen van een 'besmette' bloedtransfusie, of door het gebruik van niet goed gesteriliseerde instrumenten bij een operatie of invasief onderzoek. Zeker dat laatste is wel erg onwaarschijnlijk, omdat het virus buiten het lichaam heel slecht kan overleven. Er is echt bloedcontact (of dus seksueel contact) voor nodig. Het delen van naalden voor IV-drugsgebruik bijvoorbeeld, zeker als je ze gebruikt vlak nadat ze door een ander gebruikt zijn.

In Nederland is de kans dat je HIV krijgt door een bloedtransfusie heel klein, omdat dat goed gecontroleerd wordt. Maar helaas is de kans niet nul, en datzelfde geldt voor het gebruik van niet-schone medische instrumenten en apparatuur die IN het lichaam (dus in de bloedbaan, in een lichaamsholte) gebruikt worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kans op besmetting met HIV doordat je bijvoorbeeld een wond van iemand met HIV verzorgd, is extreem klein. Zeker in de jaren '80, toen HIV en AIDS net bekend werden, was dat een angst die veel voorkwam. Mensen dachten dat als je een onbekende bij wijze van spreken al een pleister op zou plakken, je jezelf in gevaar kon brengen. Maar zoals ik al zei: het virus is eigenlijk heel onstabiel en kan buiten het lichaam niet - of extreem kort - overleven. Dus besmetting via het bloed, behalve dan bij een transfusie, is niet erg waarschijnlijk. Alleen als jij zelf een flinke open wond hebt en je zou die tegen de wond van iemand met HIV wrijven, is de kans op besmetting waarschijnlijk. Het virus moet echt direct van de ene bloedbaan in de andere bloedbaan terecht komen om op die manier overgebracht te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom kan je hiv alleen krijgen als je seks hebt met iemand anders dan je partner?

Andere antwoorden (2)

Ja, die mogelijkheid bestaat. Als je partner onveilige sex met een ander kan het alsnog worden overgebracht. Ook besmette naalden kunnen de ziekte overdragen, maar gelukkig is dat risico in Nederland vrijwel nul.

Ook bij een vechtpartij met een hiv besmet persoon kun je de ziekte oplopen als zijn/haar bloed met dat van jou in aanraking komt.
9 jaar geleden
Er is altijd een kans om alsnog hiv te krijgen. Dit kan voorkomen bij het bijvoorbeeld vreemdgaan met een hiv-positief iemand. Jou kan dit overkomen, maar ook je huidige partner. Verder kan je het krijgen door het in contact komen met het bloed van een hiv-positief iemand. Of het delen van spuitattributen.