kan je via sperma in je oog een soa krijgen?

ik hoorde dit laatst ergens maar weet niet of ik dit moet geloven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Het komt nog wel eens voor dat een baby tijdens de geboorte een ontsteking aan de ogen oploopt. Vooral chlamydia is daarvoor berucht, maar het kan ook bij gonorroe. De bacterie komt dat vanuit het vaginale slijm in het oog terecht.
Chlamydia en gonorroe zijn dus in staat om het oogwit te infecteren.

Als een man chlamydia of gonorroe heeft dan komen deze bacteriën in grote getale voor in het sperma. Als dit sperma dan in het oog komt dan kunnen de bacteriën via die weg dus een infectie veroorzaken.

Nu zal de hoeveelheid sperma dat in het oog kwam vast niet zo groot zijn geweest en dit is natuurlijk ook niet de meest directe bron; ik zou denken dat de kans op een infectie dan ook niet zo groot zal zijn, maar er is wel een kans.