Ik ben voor het eerst aan de pil, kan ik halverwege mijn eerste strip stoppen?

Sinds ik aan de pil ben, voel ik me echt verschrikkelijk beroerd en wil graag zo snel mogelijk weer stoppen. Is het verstandig om halverwege de eerste strip te stoppen? Op dit moment ben ik in het buitenland. De pil heb ik gehaald zodat ik veilig zou kunnen vrijen, maar ik gebruik liever een condoom dan me zo te voelen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zo beroerd voelen kan komen door de pil, maar ook doordat je je heel erg zorgen maakt dat je zwanger bent - en uiteindelijk ook doordat je het eventueel bent. Het is dus niet gezegd dat de pil de oorzaak is, maar stoppen kan altijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De pil voorkomt alleen zwangerschap. In dat geval kun je niet van "veilige" seks spreken. SOA's (ook HIV) voorkom je met een condoom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je lichaam heeft soms 3 maanden nodig om te wennen aan de pil. Al die chemicalien, die natuurlijke processen onderdrukken. Daar heeft heeft ke lichaam moeite mee.

Antwoorden (3)

Je kunt met de pil stoppen, maar dan ben je totaal niet meer beschermd. Ga hiermee wel terug naar je arts, soms reageer je niet goed op een pil en moet je een ander type hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem aan dat je wel een vaste partner hebt en dat jullie beide getest zijn op SOA's? Want de pil beschermd alleen tegen zwangerschap, dus volledig veilig is het niet als je met iemand in het buitenland naar bed gaat die je nog niet zo lang kent.
Ritsuka
9 jaar geleden
Uiteraard kun je stoppen met de pil als je dit wilt. Dat betekend dat je nadat je gestopt bent je bloedverlies zal krijgen (ongesteld wordt)
Er zijn verder geen nadelige gevolgen. Uiteraard ben je niet meer beschermd maar dat wist je zelf ook al.

Wellicht is het goed om even langs de huisarts te gaan om het een en ander te overleggen. Er zijn heel veel verschillende pillen en uiteraard ook nog andere anti-conceptie middelen. Wellicht is er iets dat beter bij je past.
Hoe lang gebruik je de pil nu? Weet je zeker dat je beroerd voelen echt door de pil komt? Wellicht is er iets anders aan de hand. Altijd goed om even naar te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder "veilig vrijen' versta ik om eerlijk te zijn niet het gebruiken van de pil, misschien tenzij beide partners geen eerdere seksuele contacten hebben gehad, monogaam zijn en ook niet tot een risicogroep behoren. De pil beschermt uiteraard tegen een eventuele zwangerschap, maar het (vrouwen)condoom is het enige middel dat ook tegen SOA's een betrekkelijk goede (uiteraard geen volledige) bescherming biedt. Wél is het verstandig om naast een condoom de pil of een andere anticonceptiemethode toe te voegen als een zwangerschap niet gewenst zou zijn: de pil geeft bij juist gebruik een betere bescherming tegen zwangerschap dan een condoom, en met de combinatie van beide methodes kom je - mits beide juist toegepast worden - zo dicht bij volledige bescherming als je kunt komen zonder echte offers te hoeven brengen.

Maar jouw vraag ging over de pil: ja, daar kun je uiteraard elk moment mee stoppen wanneer je dat wilt. De kans is aanwezig dat je dan een onttrekkingsbloeding krijgt, hoewel dat bij zo kort gebruik niet zo hoeft te zijn. Ook moet je er rekening mee houden dat je daarna niet beschermd bent tegen zwangerschap. Daarbij kan het zijn dat het even duurt voor je eigen cyclus weer is zoals je gewend was.

Het is wél goed je te realiseren dat de anticonceptiepil een aantal bijwerkingen kent die vrijwel altijd tijdelijk zijn. Misselijkheid is een hele bekende: dit is een bijwerking die in veruit de meeste gevallen na een aantal weken weer verdwijnt. Ook (verergering van) hoofdpijn, emotionele labiliteit, vocht vasthouden en onregelmatig bloedverlies zijn veel voorkomende bijwerkingen die meestal slechts tijdelijk zijn. Deze klachten komen dan niet zozeer door de hormonen in de pil, mar meer doordat er een verandering optreedt in je hormoonhuishouding. Zeker wanneer het gaat om hoofdpijn, depressieve gevoelens of tussentijds bloedverlies bestaat daarom de kans dat je bij het stoppen met de pil diezelfde klachten eerst weer heviger zult krijgen. Dat hóeft uiteraard niet te gebeuren, maar het kán wel. Als het gaat om misselijkheid - wat overigens echt heel vaak voorkomt in de eerste paar weken - dan zou je er ook voor kunnen kiezen om tijdelijk een middel te gebruiken dat de misselijkheid onderdrukt, om je die eerste paar weken door te helpen en na een week of twee à drie te opnieuw te beoordelen hoe het gaat. Ik weet uiteraard niet hoe ernstig jouw klachten zijn, maar enige opstartproblemen hebben is echt normaal.

De keuze is uiteraard geheel aan jou.