Hoe en hoe lang kan ik na een mogelijke bevruchting een innesteling voorkomen?

Oeps te laat met de pil begonnen en onveilige seks gehad. Dikke kans dat een eitje bevrucht is geraakt. Nu ben ik toch met de strip begonnen, om innesteling te voorkomen. Hoe lang kan ik de pil blijven slikken om de innesteling te voorkomen en wat kan ik nog meer doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoeveel te laat met de pil begonnen? paar uur, paar dagen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag van 2 uur hiervoor klopt totaal niet met deze vraag. Dit is niet handig en zo krijg je verkeerde informatie! Neem contact op met je huisarts en stel GOEDE vragen want dit loopt verkeerd af!
tinus1969
9 jaar geleden
Net als Pelle snap ik je vraag ook niet als ik deze vraag van jou lees: http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/seksualiteit/vraag/538240/eerst-pil-halverwege-eerste-strip
Ritsuka
9 jaar geleden
oh, die andere vraag is ook van jou, had ik niet gezien.
ga gelijk naar de huisarts hiermee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraagt wat je nog meer kunt doen? Het enige wat je kunt doen is naar je huisarts gaan!

Antwoorden (1)

Tot maximaal twee weken nadat je sex hebt gehad. Op dat moment vindt namelijk de innesteling plaats. Maar eigenlijk kun je alleen de eerste paar dagen proberen met een morning-afterpill (3x24 uur) of -spiraal (3x25) de schade te beperken. Er is niks dat ze ZELF kunt doen zonder deze hulpmiddelen. De pil blijven slikken heeft GEEN ENKEL nut.

Tot 13 weken na je laatste menstruatie (dus 11 weken nadat je sex hebt gehad, tot 9 weken "overtijd" ) kun je een zuigcurretage laten uitvoeren. Dat is een eenvoudige abortus waarvoor slechts een kleine ingreep nodig is.

Ik meen dat je vraag van vrij recent is, dus je hebt nog wel even de tijd, maar persoonlijk zeg ik hoe vroeger hoe liever. Abortus is geen voorbehoedsmiddel en geen ' morning-after-pil" , maar in sommige gevallen wel de beste keus. Andere opties zijn natuurlijk het kind eventueel uitdragen (want er kan in dit stadium ook op natuurlijke wijze van alles misgaan) en dan beslissen of je het zelf wilt houden of het opgeven voor adoptie.

Het beste kun je contact opnemen met een stichting als het FIOM , die kunnen je verder helpen met nadenken over je beslissing en de gevolgen daar van en je de weg wijzen.