Zou je soa/hiv kunnen voorkomen door pillen in te nemen voor het onveilig vrijen?

als ik nu geen soa heb, kan ik dan soa en hiv voorkomen door pillen in te nemen voordat ik onveilig ga vrijen met iemand die een soa of hiv heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er bestaat geen pil die SOA's echt kan voorkomen. Specifiek voor HIV bestaat wel medicatie die voorgeschreven kan worden wanneer iemand blootgesteld is aan het virus. Dit voorkomt niet zozeer besmetting, maar verlaagd wel fors de kans dat het virus zich daadwerkelijk in je lichaam nestelt.

Het gaat hier om PEP, post exposure profylaxe (zie bron). Let wel: het gaat hier niet om een middel dat je gebruikt vóór je seks gaat hebben met iemand die HIV heeft, maar het is een noodmiddel dat gebruikt kan worden ná blootstelling. Het zal vast ook werken als je er al aan begint vóór het onbeschermde contact, maar dat is om andere redenen geen optie: het gaat hier niet om één pil, maar om een behandeling met antivirale middelen (HIV-remmers) voor vier weken. Deze behandeling heeft vaak vrij forse bijwerkingen zoals misselijkheid, braken en diarree. De bijwerkingen zijn zo ernstig, dat niet iedereen de behandeling vier weken lang volhoudt. Daarom wordt - wanneer iemand contact opneemt met een SOA-poli of ziekenhuis voor deze behandeling - altijd een afweging gemaakt tussen het daadwerkelijke risico dat iemand heeft gelopen en de ernst van de bijwerkingen. Het is dus niet een simpel pilletje wat je even kunt halen 'voor de zekerheid', en zéker geen vervanging voor verstandig seksueel gedrag waarmee je daadwerkelijk het risico op blootstelling aan HIV verkleint. Het is een soort noodgreep die hopelijk weliswaar een goede bijdrage zal leveren aan het terugdringen van de verspreiding van HIV, maar dan wel als aanvulling op andere maatregelen, en niet in plaats ervan.

Er is nog een ander middel dat wél bedoeld is om te gebruiken vóór blootstelling. Dat is PrEP: pre exposure profylaxe. In Nederland is dit middel op dit moment niet verkrijgbaar. Dit middel is bedoeld voor met name mannen die door hun gedrag een hoog risico lopen op HIV. Dat is echter een middel dat je voor langere tijd dagelijks moet slikken. Het vraagt nogal wat discipline om dagelijks een pil te slikken en de bijwerkingen te verdragen terwijl je zelf niet besmet bent. Ook dit is dus geen simpel alternatief voor andere maatregelen. Er wordt op dit moment wel onderzoek gedaan waarbij gekeken wordt of het middel ook effectief is als je het alleen vóór en ná het onbeschermde contact inneemt.

Voor andere SOA's bestaat geen preventieve medicatie. Omdat de meeste andere SOA's goed behandelbaar zijn, is het ook weinig zinvol hier onderzoek naar te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriendin heeft HIV en hepatitis en ik heb niks en we willen het zonder condoom doen. is er echt geen pil die ik kan innemen voordat ik het met haar onveilig ga doen zodat ik niet besmet wordt? er moet toch een pil zijn voor dat...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, die is er dus niet. Er wordt onderzoek gedaan naar PrEP, maar behalve dat ook dat geen vervanging is voor veilig gedrág, is dat middel niet verkrijgbaar in Nederland. Volgens mij geldt dat zelfs voor heel Europa. Maar waarom moet het per se zonder condoom? Ik begrijp heel goed dat je zonder wilt als dat zou kunnen, maar is het niet eigenlijk een klein offer voor het voorkomen van besmetting? Er zijn nog steeds allerlei dingen die je kunt doen zonder condoom en waar jij geen risico bij loopt, en als je geslachtsgemeenschap wilt hebben ('neuken') dan heb gebruik je wél een condoom. Misschien dat over een aantal jaar PrEP ook hier beschikbaar zal zijn, dan zou het misschien een optie kunnen zijn wanneer het gaat om een vaste relatie. Toch nog even iets wat je zou kunnen helpen: weet je wat voor hepatitis je vriendin heeft? Tegen hepatitis B kun je je laten vaccineren. Als het gaat om B, zou ik dat zeker doen als ik jou was. Het is weinig moeite, en je beschermt jezelf in elk geval tegen hepatitis. Waarschijnlijk zul je nog steeds een condoom moeten gebruiken vanwege haar HIV, maar waarom zou je het risico lopen op twee ernstige overdraagbare aandoeningen als je er één van kunt voorkomen, denk ik dan. Dan de HIV. Dat is een moeilijke, want het is een SOA die niet te genezen is als het virus zich eenmaal heeft genesteld in je lichaam. Maar het risico dat je loopt is niet altijd even groot, dat hangt samen met de activiteit van het virus in haar lichaam. Als zij HIV-remmers gebruikt en daardoor het virus zo goed onderdrukt is dat het niet te detecteren is, is het risico dat zij het door zou geven erg klein. Daarbij is de overdracht van vrouwen op mannen al minder groot dan van mannen op vrouwen of - wat een nog groter risico is - mannen op mannen. Kijk even op deze site voor wat uitleg daarbij: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=16678 Let wel: ik wil niet zeggen dat je gerust het condoom achterwege kunt laten als haar virusactiviteit nihil is: er zijn omstandigheden waarin dit mogelijk verantwoord zou zijn, maar ik weet daar het fijne niet van. Als ik jou was, zou ik een keer samen met je vriendin naar haar arts gaan en vragen wat voor jullie de mogelijkheden en risico's zijn. Dan krijg je de beste informatie die bovendien volledig is toegespitst op jullie situatie. Misschien zijn er wel nieuwe inzichten waar jullie nog niet van wisten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga het vanavond doen met haar zonder condoom, ik ben het beu met die condoom, je voelt niks speciaals...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder condoom ook niet, slimmerik.......seks is gewoon seks. Een condoom heeft nauwelijks effect op het gevoel. De enige anti-aids-pil die alszodanig zou moeten werken staat of valt bij het dagelijks innemen ervan. Helaas zijn maar weinig mensen ZO therapietrouw. Daardoor is de kans op besmetting 44 % lager (iets meer dan 50 % dus). Bij een controlegroep die een tijdje die pil gebruikte, kwamen inderdaad geen HIV-besmettingen voor. Maar die mannen hebben ook niet bewust en opzettelijk seks gehad met iemand met HIV, en ook niet per definitie zonder condoom. Dat betekent dat ook ALS je er aan zou kunnen komen en je zou hem gebruiken, je elke keer 50 % kans loopt op de hoofdprijs. Statistisch gezien al vrij snel dus. Je kunt tien keer achter elkaar munt gooien, maar vroeg of laat is het kop.... Ik merk wel dat je niet op je in laat praten, Dat kan twee dingen betekenen : OF je bent een kinderachtige trol die dom loopt te lullen en denkt dat hij stoer is (troost je, dat ben je niet|). OF je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je gewoon je vingers in je oren steekt en weigert te luisteren, als een relifanaat die zijn eigen idee-fixes niet wil laten corrigeren door keiharde bewijzen voor zijn ongelijk. Beide zijn eigenlijk meer zielig dan grappig, meer schrijnend dan stoer. Ik hoop dus echt maar op het laatste : grote bek, niks aan de hand . Dat je totaal onervaren en slecht voorgelicht bent op het gebied van seks blijkt wel overduidelijk uit je -verkeerde- idee dat je met condooms echt daadwerkelijk minder voelt. Dat is gewoon ZO onzin. Voor jou is het verschil minimaal en voornamelijk psychisch, voor haar is het verschil nihil. Raar egoistisch mens trouwens dat ze willens en wetens haar eigen vriendje zijn leven in gevaar wil laten brengen. En : hoe groot zijn de kansen dat je HIV EN Hepatitis oploopt als je geen drugs spuit ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke Marleen als jij er zo over denkt... Wel tof dat je aan mijn gezondheid denkt terwijl je me niet kent, respect voor jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik schrik me gewoon sowieso dood als ik mensen dit soort dingen hoor zeggen., En het ene moment denk ik ; ach, dat is een trol, die vind het leuk ons op de kast te jagen' , maar op andere momenten denk ik weer dat je het serieus meent. En ik ben ook maar mens, EN moeder. en heb in mijn eigen jeugd, toen ik rond de 18 was, de eerste aids-slachtoffers om me heen zien vallen, en dat was GEEN pretje. Dus ga ik er voor het grootste deel over dat je het serieus meent, en niet genoeg kennis en ervaring hebt om in te schatten hoe afgrijselijk groot het risico is. We kunnen je uittentreure waarschuwen, proberen wat achterstallige voorlichting te geven of je kennis te vergroten, maar we kunnen je niet tegenhouden. Ik hoop dat het besef dat condooms ECHT niet zo oncomfortabel zijn als in de populaire media (vooral mannen onderling) wordt rondgebazuind genoeg zal zijn om in elk geval je sok aan te houden in bed. In jouw belang, maar ook in HAAR belang. Al heeft ze HIV en (nog) geen aids, ze is WEL in theorie vatbaarder voor eventuele andere aandoeningen die jij nog weer op HAAR kan overdragen. En zo te zien is ze al zwak - niet alleen lichamelijk, maar mijn gevoel zegt ook mentaal/psychisch - en heeft ze juist een sterke, principiële man naast zich nodig die met zijn HOOFD denkt en niet met zijn...jeweetwel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En voor wat betreft je kinderwens : denk daar nog even heel goed over na. Kinderen zijn de grootste verantwoordelijkheid die er bestaat. Lichamelijk kun je met begeleiding van de arts best in staat zijn te voorkomen dat het kind met HIV wordt geboren, door allerlei maatregelen rondom de bevalling, en de bevruchting hoeft ook niet rechtstreeks plaats te vinden.
De hepatitis ben ik niet helemaal in thuis, maar bij mijn weten moet die goed te behandelen zijn., Kan zijn dat de HIV daar ook weer een rol bij speelt, dus dat laat ik liever aan de arts over. Laat je in elk geval heel goed voorlichten voor je dergelijke beslissingen neemt.
Maar overweeg ook vooral of jullie - niet nu, maar over een x aantal jaar - ook mentaal in staat zullen zijn een dergelijke grote verantwoordelijkheid aan te gaan. Levenslang. Een kind is geen ' bewijs van liefde" . Als dat zo was liepen er niet zoveel ouderloze kinderen rond. De keuze voor het mogen verzorgen en begeleiden van een nieuw mens gedurende de eerste pakweg 20 jaar van zijn leven is een heel belangrijke, waar je niet te licht over mag denken, en waarbij uiteindelijk alleen het belang van het KIND telt. Want die moet nog zijn hele leven rondlopen met de bagage die hij in zijn jeugd meekrijgt. Positief en negatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp je punt heel goed...
Ritsuka
9 jaar geleden
top antwoord van Lies en top reacties van Marleen

Andere antwoorden (4)

Je geeft niet duidelijk aan welke soort pil je hiermee bedoeld maar er is geen enkele pil die beschermd tegen de kans op geslachtsziekten opgelopen door onveilige sex.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriendin heeft HIV en hepatitis en ik heb niks en we willen het zonder condoom doen. is er echt geen pil die ik kan innemen voordat ik het met haar onveilig ga doen zodat ik niet besmet wordt? er moet toch een pil zijn voor dat...
Nee dat is onmogelijk. Pillen krijg je om van een soa af te komen. Hiv kun je krijgen door onveilig te vrijen met iemand die besmet is. Let goed oop ajb, vrij altijd veilig met iemand waarvan je niet weet of deze meerdere partnets of sexcontacten heeft gehad!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou kunnen, weet ik niet. De vraag was kan ik pillen nemen tegen soa/hiv voordat ik onveilig vrij. Dat is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriendin heeft HIV en hepatitis en ik heb niks en we willen het zonder condoom doen. is er echt geen pil die ik kan innemen voordat ik het met haar onveilig ga doen zodat ik niet besmet wordt? er moet toch een pil zijn voor dat...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dat kan, heb ik zelf geslikt. Moet je alleen langer van tevoren innemen. Als vraagja 10 vanavond sex wil, kan ze niet s'morgens een pil nemen en s,avonds veilig vrijen. Zo werd de vraag gesteld. Denk zelf dat je toch wat voorzichtiger moet zijn met hiv's. Maar goed vraagje 10 stelt de vraag, zie nu haar uitleg bij de reacties. Ze kan dus zelf kiezen uit de antwoorden. Mij lijkt t niet veilig, jij denkt er anders over? Of bent niet tevreden met mijn antwoord,. Begrijp ik niet goed, zeker omdat je haar bij een andere vraag een reactie geeft om naar de huisarts te gaan (wat aan te bevelen is) Ik vindt een zekere mate van bescherming voldoende om het risico te lopen. Ik zou als ik haar was, het zekere voor het onzekere nemen en kiezen voor veiligheid. Maar dat zou ik doen. Dat was ook haar vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
rebe ik ben een jongen voor de duidelijkheid, en we zijn doodverliefd op elkaar, ik ben er zeker van dat we op een dag een kindje gaan willen daardoor die vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga het vanavond doen met haar zonder condoom, ik ben het beu met die condoom, je voelt niks speciaals...
Ritsuka
9 jaar geleden
als je het zonder condoom gaat doen, ga je zeker wat speciaals voelen, maar vooral na die tijd. zodra je ziek begint te worden..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je begint me wel een beetje bang te maken eerlijk gezegd maar bekijk het aub vanuit mijn richting, ik hou van haar evenveel als mijn ouders het is moeilijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
....een kindje willen....met een moeder met HIV......
Jongen, hoe moeten we je nu in vredesnaam serieus gaan nemen ?? Geniet je hiervan ofzo ? Bij gebrek aan seks wellicht ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagja10, denk alsjebief nog eens goed na. Ga samen naar huisarts of hulpverlener om dit te bespreken
Er is een pil in Amerika op de markt. Dat wordt gebruikt door over het algemeen homoseksuele mannen om, om hiv mee te voorkomen. Het is in Europa verboden en werkt dus alleen tegen hiv en niet tegen andere soa's. Volgens mij heet het prep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriendin heeft HIV en hepatitis en ik heb niks en we willen het zonder condoom doen. is er echt geen pil die ik kan innemen voordat ik het met haar onveilig ga doen zodat ik niet besmet wordt? er moet toch een pil zijn voor dat...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht direct, Prep? Prep is een huidcreme, maar buiten dat heb ook jij gelijk:
http://www.cdc.gov/hiv/basics/prep.html
Plus dus. Dit is de Prep waar ik aan dacht:
http://www.drogistplein.nl/gezondheid/huidherstel/prep-skin-creme-tube/G3_H122_C1940_P913532/?gclid=CJ_EtO3L1MECFSgFwwodN1YAlg Maar deze voorkomt geen HIV.
In de VS is een virusremmer op de markt die gebruikt wordt om mensen met HIV te behandelen. Dit medicijn (Truvada) is in de VS ook toegelaten als preventief middel tegen HIV. Door dagelijks/regelmatig het medicijn te gebruiken krijgt het virus "geen kans" zo is de gedachte. Er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan en de effectiviteit van het middel staat ter discussie.
Het middel is niet bedoeld om andere methoden te vervangen maar wordt gebruikt bij zeer hoog risico groepen.