Nee, kanker is niet via sperma overdraagbaar.
Kanker is zelfs helemaal niet overdraagbaar.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoho. Ik mag geen bloed meer geven omdat men niet 100% zeker is dat kanker via bijv bloed door gegeven kan worden!
Kanker is niet overdraagbaar/besmettelijk. Besmettelijke virussen kunnen wel kanker veroorzaken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag is eigenlijk of kanker erfelijk is? De kanker zelf meestal niet, maar bepaalde genetische afwijkingen in het dna van de spermacel bij bevruchting kunnen wel voor een verhoogde kans op kanker veroorzaken bij het nageslacht.
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Nee, op die manier niet
Ivana
9 jaar geleden
Zonder deze laatste informatie was de uitleg van erotisi zo gek nog niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Ivana: Eens !
Daarom een plus voor erotisi !
Van veel kankersoorten zijn de oorzaken al bekend, van sommigen nog niet. Bekende oorzaken : roken als oorzaak van longkanker, en erfelijkheid bij borstkanker.

Seksueel contact kan een rol spelen bij baarmoederhalskanker. Dit komt dan niet door het sperma, maar door overbrenging van een virus.

Bij het ontstaan van baarmoederhalskanker speelt meestal een virus een rol: het humaan papillomavirus (HPV).

Humaan papillomavirus (HPV)
Er bestaan ongeveer 100 typen van het humaan papillomavirus (HPV). HPV’s kunnen via geslachtsgemeenschap worden overgebracht. Zij infecteren epitheelcellen. Ongeveer 80% van de vrouwen krijgt ooit tijdens haar seksueel actieve leven een HPV-infectie.

De meeste HPV’s zijn onschadelijk. Maar een aantal zorgt voor een verhoogd risico op baarmoederhalskanker. Dit zijn hoog-risico HPV’s. Meestal ruimt het lichaam de HPV-geïnfecteerde cellen zelf op. Maar bij een deel van de vrouwen gebeurt dit niet meteen. Blijft het hoog-risico HPV langere tijd in de cellen van de baarmoederhals actief? Dan kan het DNA van deze cellen veranderen. U heeft dan een voorstadium van baarmoederhalskanker.

Het lichaam kan de geïnfecteerde cellen dan nog opruimen. Gebeurt dit ook nu niet, dan kan baarmoederhalskanker ontstaan. 3 tot 5% van de vrouwen die geïnfecteerd zijn met een hoog-risico HPV kunnen baarmoederhalskanker krijgen.

Het risico op besmetting met een HPV is groter als u en/of uw partner meer wisselende seksuele contacten hebben of hebben gehad. Dat betekent niet dat als u baarmoederhalskanker heeft, u en/of uw partner ‘dus’ meer wisselende contacten hebben gehad. Of u baarmoederhalskanker krijgt, hangt af van meer factoren.
Bronnen:
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Samengevat (het antwoord klopt maar is wat lang): Sommige soorten kanker ontstaan door een virus; dat virus is besmettelijk.
Overigens zullen de meeste mensen die besmet wordt met dat virus, dus GEEN kanker krijgen. De kans op baarmoederhalskanker door HPV is iets van 1 op 1000; de kans op leukemie door Pfeiffer nog veel kleiner.
Ik lees hier allemaal antwoorden dat kanker niet overdraagbaar is, ik mag echter sinds er bij mij in 2009 borstkanker is geconstateerd, geen meer bloed geven omdat men er niet 100% van overtuigd is dat je kanker via bijv bloed kan doorgeven. Men is er voor 99% van overtuigd dat dit niet kan maar er is dus 1% twijfel. De kans dat je het dus overdraagt is uiterst miniem maar niet 100% uit te sluiten