waneer is sexuele voorlichting toegestaan en wie is daar toe bevoegd (0uders of school) ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
de ouders beginnen hier als eerste mee als het goed is

Antwoorden (2)

Er is geen wettelijke regel die seksuele voorlichting verbiedt. Seksuele voorlichting kan dus tijdens de hele opvoeding van een kind plaatsvinden, steeds aangepast aan de leeftijd van het kind. De ouders hebben hierin de eerste verantwoordelijkheid. Het is niet nodig om een speciaal moment te kiezen om een kind voor te lichten: dit kan steeds terloops worden gedaan als het kind daaraan toe is, bijvoorbeeld wanneer het vragen stelt over seks. De school zal tijdens de biologielessen aandacht besteden aan seksuele voorlichting. Allebei hebben ze dus de bevoegdheid seksuele voorlichting te geven en spelen ze hierbij een belangrijke rol.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relationele_en_seksuele_vorming. In die tekst is een hoofdstuk "Relationele en seksuele vorming thuis" en een hoofdstuk "Relationele en seksuele vorming op school".
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
vaak stelt het kind uit zichzelf al vragen, zoals 'hoe komt er een baby in de buik van mama?'
zijn ook boekjes voor die kunnen helpen om het begrijpelijk te vertellen, voor elke leeftijd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk antwoord met een hele goede bron Antoni + Klopt Ritsuka zijn hele handige en begrijpelijke boekjes omdat het op speelse wijze en vaak ook aan de hand van plaatjes uitgelegd wordt,jammer dat ik je geen plus kan geven :-(
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom zou ik een plus moeten krijgen? ik geef alleen een tip voor ouders die willen voorlichten, geen antwoord op de vraag wanneer sexuele voorlichting toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet voor een antwoord maar voor jouw goede tip,het was maar bij wijze van spreken ;-)
Normaal gezien krijgen de kinderen in het 5de of 6de leerjaar hun lessen SO. Meestal worden die onder de WO ( levende natuur ) gezet.
Ook moet in veel gevallen de school toestemming hebben van de ouders.

Uit ervaring weten alle ouders echter dan de eerste lessen SO meestal al beginnen thuis. Zoon ziet dat mama een stukje ontbreekt. Hoe komt dat, waarom is dat,... mama is een vrouw en die hebben geen penis. Enkel jongetjes(mannen) hebben dat.

Ook zien ze in de kleuterklas dat er broertjes en zusjes worden geboren voor hun klasgenootjes en ze zien de mama's met een dikke buik... dan komen er natuurlijk al vragen. Een beetje ouder gaat dan in deze tijd niet meer praten over de bloemkool of de ooievaar. Een antwoord dat in de buik van de mama een baby groeit is voor de meeste kinderen al genoeg qua antwoord. ( dit mag je eerder Svoorlichting noemen dat SO maar het is de eerste stap )

Er zijn al wel wat boeken met SOinfo voor jonge kinderen.
Ik denk maar aan 'Het ei van mama' waarin alles wel heel kinderlijk maar correct uit de doeken word gedaan.

Ook wil ik nog zeggen dat ... zelfs al horen de kinderen pas in school voor de eerste keer hoe het werkt,... dan weten ze nog niet alles. Dan hebben ze nog vragen. In een lesuur WO kan niet alles worden verteld. Dus gaan ze die avond zeker vragen hebben.
Zelf vind ik het toch beter om dan zelf te antwoorden en niet internet dat te laten doen. Ouders moeten hun eigen verantwoordelijkheid toch nemen en verder informeren.
Ouders helpen toch ook bij het huiswerk als kind de eerste keer leert tellen, lezen...
waarom zou voor seksinfo dat dan niet gedaan worden.
Ze zijn zelf ervaringsdeskundigen op dat vlak. :)

En ook even tussen haakjes. SO gaat over veel meer.
Eigenlijk moet ik zeggen relationele en seksuele vorming ( SRV ) in plaats van het gebruikelijke SO.
SRV gaat over wat seks is. Ook wat veilige seks is
normen en waarden.
leren groeien in je eigen seksulatiteit.