Hoe ontstaan nachtelijke erecties bij de man?

Uiteraard komt dit door meer bloed naar de penis. Maar de vraag is welke fysiologische/chemische processen liggen hieraan ten grondslag?

8 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Tijdens de REM-fase droom je, maar vinden er ook lichamelijke veranderingen plaats.
Je brein blokkeert dan neurotransmitters, om te voorkomen dat je je dromen ook echt gaat uitvoeren. Een van deze stoffen is norepinefrine, die ook betrokken is bij de controle van erecties. Tijdens de REM-slaap neemt het niveau hiervan af, waardoor de bloedvaten verwijden, en er dus dus meer bloed naar de bloedvaten gaat, met een erectie als gevolg. Dit is een belangrijk proces in het lichaam omdat dit voor extra zuurstof in het bloed zorgt, wat schade aan de cellen helpt te herstellen. Omdat we vaak wakker worden tijdens de REM-fase, is de kans dus groot dat een man opstaat met een erectie.

Fysiologisch gezegd: noradrenalineneuronen in de locus caeruleus zijn remmend voor een erectie. Door stoppen van hun activiteit tijdens de remslaap manifesteren zich testosteron-gerelateerde prikkelingen als ochtenderectie.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ochtenderecties zijn in principe spontane erecties. Er werd vastgesteld dat de hormoonspiegels - testosteron een grote invloed betekenen op deze erecties.
Testosteron ochenderectie
Ochtenderecties ontstaan doorgaans tijdens de REM slaap (rapid eye movement), de meeste relaxe slaapfase waarin je ook droomt. De testosteron-piek tussen 4 en 8 h s'morgens valt samen met de REM fase.
Ochtenderecties (nachtelijke erecties) komen op door specifieke neuroreflexen die worden gestimuleerd tijdens de REM fase. Gemiddeld worden 4 intervallen van REM fase waargenomen tijdens je slaap. Vandaar het fenomeen van 'meerdere erecties'.