Wat is een verslaving?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ben bezig met een werkstuk van school en moet een concreet, niet té moeilijk antwoord hebben. Wikipedia mag ik niet gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ergens van afhankelijk zijn, geestelijk of lichamelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je hoor !
Als je aan verslaving denkt denk je meestal aan drugs.
Maar je kunt ook aan andere dingen verslaafd zijn, zoals internetverslaving rookverslaving, snoepverslaving, gokverslaving, alcoholverslaving en werkverslaving.
Verslaving is niet iets wat er opeens is.
Als je begint kun je er vaak verschillende redenen voor hebben bijv. even uittesten, erbij horen, nieuwsgierigheid.
Het gaat dan steeds verder meer en vaker.
Maar bij de meeste blijft het alleen bij uitproberen, of bij af en toe gebruik.
Het kan ook zijn dat mensen het steeds vaker gebruiken.
En daardoor schulden krijgen.
Na een tijdje wordt het vele gebruik te veel gebruik.
Zoveel dat er problemen van komen, bijv. ruzies, schulden of ziektes.
Om deze problemen te vergeten gaan ze nog meer middelen gebruiken.
De persoon zit nu vast in een cirkel van verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onweerstaanbare behoefte
Bij verslaving gaat het om een zéér grote, onweerstaanbare behoefte een bepaald middel te gebruiken of een bepaald gedrag te vertonen. Deze behoefte bepaalt het hele leven van de gebruiker. Verslaving gaat gepaard met het besteden van heel veel tijd en energie aan het verkrijgen van het middel. Ook wordt gebruik voortgezet ondanks het besef van negatieve gevolgen die ermee verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker ! +je ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord, met nog een verduidelijking voor 'onweerstaanbaar':
een verslaafde neemt zich dagelijks voor het vandaag níét te pakken, maar kan er dan toch geen weerstand tegen bieden : dus gaat gebruiken, ook al wil hij het zelf niet.
Hij komt daardoor in een nog negatievere stemming, en heeft het nu toch al verprutst voor vandaag, maar mórgen dan.....
+ voor je antwoord.
De belangrijkste criteria om iets een verslaving te noemen:

- De verslaafde kan niet zonder hetgene waar hij verslaafd aan is. (Dat is de open deur.)

- De verslaving heeft een negatieve invloed op andere aspecten van een leven van de verslaafde.

Het tweede criterium is belangrijk. Je kunt niet zonder zuurstof, maar dat je moet blijven ademen heeft geen negatieve invloed op je leven. Je bent dus niet verslaafd aan zuurstof.

Tegelijkertijd betekent dit criterium dat dingen waar je helemaal niet aan denkt als verslaving, dat wel kunnen zijn. Bijvoorbeeld breien. Totaal onschuldig toch? Je raakt er niet door gedrogeerd, en je bent nog productief ook. Maar als je het breien zo moeilijk kan laten dat je breit tot diep in de nacht (en daardoor de volgende dag brak op je werk komt) en je sociale contacten verwaarloost vanwege je drang om te breien, dan kun je spreken van een verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ergens wel mee wilt stoppen of minderen, maar het lukt je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is een hele goeie!
Als je wilt maar het lukt je niet......