Als je hooikoorts hebt is het dan verstandig om naar de sauna te gaan?

kan de sauan je helpen om minder last hiervan te hebben. Ik bedoel door aufgus met kruiden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (11)

Hooikoorts is een allergie voor stuifmeel (pollen). In de kruiden die ze opgieten zit normaal geen stuifmeel.
Ik ben zelf voornamelijk allergisch voor de pollen van verschillende bomen. Heb in de sauna nog nooit last gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was toch: kan de sauna je helpen om minder last hiervan te hebben? Volgens mij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naja, de vraag daar boven is weer of het verstandig is om naar de sauna te gaan.. is iig goed om te weten dat het geen kwaad kan toch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik met je eens.
Nee dat helpt niet. Het enige wat helpt zijn antihistaminica. Deze stof versterkt eigenlijk de celwand van de stof waarvoor jij allergisch bent waardoor de stoffen waarop jouw afweersysteem reageert niet vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen de allergische reactie zelf helpt het inderdaad niet. Maar schone luchwegen waar überhaupt geen/minder pollen in zitten is natuurlijk ook wel zo fijn. Bij mij helpt het wel, maar natuurlijk alleen op het moment zelf. Daarna lekker door een weiland gaan huppelen doet het effect direct teniet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, ik begrijp wat je bedoelt. Snuiten verlost je ook tijdelijk van volle luchtwegen maar "minder last" van de hooikoorts levert het helaas niet op. Heb zelf ook hooikoorts.
Vooral naar de sauna gaan! In de aufguss zitten inderdaad geen pollen, daar heb je dus geen last van. En je luchtwegen worden er wel heerlijk schoon van, dus het kan nog helpen ook.

Zelf heb ik ook hooikoorst, en ik ga graag naar de sauna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de sauna zijn hoegenaamd geen pollen aanwezig. Dat is heel goed voor je hooikoorts - de veroorzaker wordt een tijd lang weggenomen.

Verder kan de warme, vochtige lucht je luchtwegen helpen zich te herstellen van de irritatie.

Het enige probleem is: hoe kom je van en naar de sauna? Als je dat bij wijze van spreken op de fiets doet, tijdens droog weer met een straffe wind, langs een veld met bloeiende bloemen en bloeiende bomen - dan heb je uiteindelijk nadeel van je saunabezoek.

Maar dat komt dan niet door de sauna zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vrouw heeft behoorlijk last van hooikoorts en we hebben zelf een sauna. Heb haar gevraagd naar haar reactie en zij vertelde me geen positieve noch negatieve ervaringen te hebben mbt de saunagang.
Ze vertelde me ook dat zij veel baat heeft met het medicijn "Zyrtec"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je last hebt van hooikoorts dan komt dat doordat je allergisch bent voor pollen in de lucht. Deze irriteren o.a. je luchtwegen.

De sauna zorgt ervoor dat je overmatig gaat zweten (na afloop) en mijn ervaring is dat dat ook lekker is voor mijn keel. Maar een turks stoombad zou misschien voor je keel nog beter zijn. Ik denk zelfs niet dat er enige verbetering mogelijk is n.a.v. de sauna, maar als ik google op dit probleem dan lees ik wel veel reacties van mensen die het lekker vinden.

Ik zou niet weten op welke medische gronden je niet naar een sauna kunt gaan als je last hebt van hookoorts. Tenzij je in een buitentuin gaat zitten afkoelen. Je kunt dan beter binnen blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niets op tegen om met hooikoorts de sauna in te gaan maar het zal niet gaan helpen tegen hooikoorts. Wel zullen je luchtwegen schoner worden, maar hiermee is de hooikoorts nog niet verdwenen.

Hooikoorts is tot op heden niet te genezen. Er helemaal vanaf komen is dan ook (nog) niet mogelijk. Zo kun je proberen de pollen te vermijden, een hyposensibilisatie kuur ondergaan of een (beschermend) geneesmiddel gebruiken. Maar een bezoekje aan de sauna kan absoluut geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik adviseer een saunagang.

Het afwisselen van warm en koud zoals je doet in een saunagang zou je immuunsysteem kunnen versterken.

Dit sauna voordeel is vaak een gevoelskwestie.Er zijn groepen mensen die beweren dat een tweewekelijkse gang naar de sauna zorgt dat je veel minder vaak verkouden wordt of griep krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel verstandig om naar de sauna te gaan...

Het is minder verstandig om met hooikoorts door te lopen, zonder het op te lossen...

Maar je hebt wel geen of minder last van hooikoorts in een sauna, die etherische oliën hebben een ontspannend effect op je neusslijmvlies... De pollen slaan neer door de waterdamp in de diverse cabines...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooikoorts is een verkeerde reactie van het lichaam.
Vaak zit het in de genen en gaat samen met bronchitus en/of exeem..
Saunabezoek maakt de luchtwegen open en de neusbijholten, het zou mogelijk kunnen zijn dat na het saunabezoek er makkelijker irritatie van de luchtwegen kunnen optreden, maar zeker is dat niet.
Hooikoorts kan met voeding te maken hebben, mogelijk ook vitaminetekort of bepaalde sporenelementen.
Net als bij griep en verkoudheid heeft pepermuntthee drinken vaak een positief resultaat, maar ook thee van duizendblad.
Of een combinatie hiervan.
Een hooikoorts aanval kan minder worden door een waterijsje te eten en vooral door enkele verse pepermuntblaadjes voor in de mond nemen, er op bijten en daar even laten. Helpt direct!!.
Maar wat uiteindelijk beter is, gezonder leven, minder stress en meer weerstand opbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo, heb jij dan geen last van geuren als je hooikoorts hebt? Dat zou dus een belemmering kunnen zijn om te gaan. Zelf ben ik bezig met bioresinantie om van mijn hooikoorts af te komen en ik moet zeggen dat is al voor 70% gelukt!! Ik kan alleen maar zeggen...probeer het. De behandeling wordt gedeeltelijk door het ziekenfonds vergoed.

Groetjes, Kellsiss