In hoeverre klopt het spreekwoord dat ''kinderen en dronken mensen de waarheid spreken''?

een meisje kwam gister naar me toe en was duidelijk dronken, ze vertelde dat een vriendin van haar , waar ik wel mee om ga, mij leuk vond.. moet je dan van het spreekwoord uitgaan, of kan het ook heel goed een leugen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voer dat meisje wat jou leuk vind dronken en vraag het haar!

Het beste antwoord

Alle remmen los bij dronkeenschap. Dan weet je niet meer wat je wel of niet moet vertellen en gooi je het er ongeremd uit. Net als kinderen. Puur, zonder de konsekwenties te overzien en zonder er verder bij na te denken.

Grote kans dat het klopt. Babbel nog eens met dat meisje over die leuke avond en vraag haar of ze bralde of het echt meende van dat andere meisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Altijd lastig om dit te beoordelen, het kan zijn dat het meisje te verlegen is om het zelf tegen je te zeggen. Als dan een vriendin naar je toe komt om het te zeggen is dit meestal ook zo aangezien zij er geen persoonlijke winst uit kan halen en dus mogelijk alleen maar wil bemiddelen voor haar vriendin.
Ik zeg niet dat het altijd zo is maar vaak wel.

je kan het ook zeker weten door het haar gewoon te vragen! dus ik zou zeggen: Go for it!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekwoord bestaat inderdaad: dronken mensen en kinderen spreken de waarheid.

Alcohol neemt remmingen weg. Dit betekent dat men bijvoorbeeld minder schaamte en terughoudendheid opbrengt. Ook kan het zijn dat men meer met zichzelf dan met anderen bezig is waardoor men niet zo gericht is op andermans gevoelens. Hierdoor kan iemand die dronken is er veel sneller iets uitflappen, gemakkelijk praten en snel over de eigen woorden heen stappen. Een dronken persoon hoeft dus niet perse de waarheid te spreken, maar gaat zeker gemakkelijker met woorden om (zonder er direkt rekening te houden met wat ze kunnen aanrichten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het deel van de kinderen klopt al niet. Denk maar eens aan kinderen met het kleef nog om de mond die beweren dat ze geen snoepje hebben gegeten ;)
Maar die zullen niet snel naar je toe komen om te zeggen dat hun vriendin je leuk vind :P

Dronken mensen kunnen ook best liegen. Vooral de leugen: ik heb niet gedronken/ben niet dronken zal je vaak horen.
Dat je minder remmingen hebt als je dronken bent en er daarom zonder bij na te denken dingen uitflapt is wel zo, maar dan hoeft het nog steeds niet de waarheid zijn, er is alleen niet over nagedacht.

Als je er dus achter wilt komen of dat meisje je echt leuk vind (en jij vind haar ook leuk) dan moet je gewoon op haar afstappen en haar mee uit vragen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit wel klopt. Immers, kinderen zijn ongeremd in taal en antwoord, maar ook dronken mensen hebben dat. Kinderen kunnen b.v. zeggen: ik vind dat jij een gekke broek aan hebt. En dat menen ze dan ook. Dronken mensen denken vaak niet na over de consequenties wat ze zeggen wanneer ze dronken zijn, vandaar dat ze vaak de botte waarheid naar boven laten komen.