er zitten geen gevoelszenuwen in de hersenen, die pijn registreren, of kietelen bijvoorbeeld.
ze zijn beschermd door een stevige hersenpan, en dat is genoeg.
de zenuwen in onze hersenen zijn meer bezig met de overdracht van chemische stofjes die ons in ons gedrag l sturen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoofdpijn dan? Hoe ontstaat die dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samentrekkende spieren rondom de schedel

Andere antwoorden (3)

Er zitten geen sensoren in de hersenen. Als je geen sensor hebt kan je niets waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is hersenweefsel per definitie iets anders dan zenuwweefsel, en nee, er lopen volgens mij geen (pijn)zenuwen door de hersenen

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook de link met een paar mooie plaatjes van de opbouw
amigo
13 jaar geleden
In de hersenen zelf zitten geen gevoelszenuwen omdat de natuur zoveel mogelijk overbodige zaken weghaalt door evolutie. En gevoel in de hersenen is relatief overbodig omdat:
1) ze goed beschermd zitten in de schedel en er dus niet echt iets aan kan komen.
2) ze kunnen enkel aangeraakt worden als er al grote schade is (open schedelbreuk + hersentrauma). Dergelijke grote schade is meestal niet vanzelf repareerbaar en het geven van een pijngevoel heeft dan ook niet veel zin.