Met een elektrische tandenborstel of handmatig poetsen?

Nou hoor ik vaak van mijn tandarts of van reclames dat een elektrische tandenborstel beter zou zijn dan handmatig te poetsen.
Is dit dat dan goed getest?, en bewezen? Ze verdienen er natuurlijk ook aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik zie niet in hoe een tandarts verdiend aan het feit dat jij een electrische tandenborstel aanschaft, maar dat terzijde.

"Inderdaad poets je met een elektrische borstel iets schoner dan met de hand. Dat is dan ook de reden dat het soms wordt aangeraden door tandartsen. Maar, een goede poetstechniek is belangrijker dan wat voor tandenborstel je gebruikt. De meeste mensen poetsen te kort, en ook met een elektrische borstel betekent dat dat er tandplak achterblijft. "

http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/54/Elektrisch-poetsen-en-flossen.html

"Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat elektrisch poetsen effectiever is dan tanden poetsen met een handtandenborstel. Een elektrische tandenborstel verwijdert in dezelfde tijdsduur meer tandplak dan een handtandenborstel. Hoe langer je poetst, hoe meer plak je verwijdert, hoewel tijdens de eerste twee minuten het grootste effect wordt bereikt. Daarom zit er op de meeste elektrische tandenborstels een twee-minuten-timer.

Tijdens het poetsen wordt er op een handtandenborstel gemiddeld meer druk uitgeoefend dan op een elektrische tandenborstel. Een hoge poetsdruk kan beschadiging van het tandvlees veroorzaken, dus ook hier zou de elektrische tandenborstel beter kunnen zijn dan een handtandenborstel.
Er zijn veel verschillende elektrische tandenborstels op de markt. Welke de beste is, is moeilijk te zeggen. Belangrijk is dat de borstelkop niet te groot is zodat de borstel overal goed bij kan komen. Ook is gebleken dat een roterende/pulserende borstel het meest effectief is."

http://www.gezondvgz.nl/%7B4f1deadc-dd7e-48f6-8225-3f6bd9b97444%7D?tp={87b0c5e5-95de-459e-9c99-e05eff165db6}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet de tandarts natuurlijk.

Andere antwoorden (4)

Bijna 60% van de bezoekers van het Gezondheidsplein heeft een elektrische tandenborstel volgens een enquête op de site. Inderdaad poets je met een elektrische borstel iets schoner dan met de hand. Dat is dan ook de reden dat het soms wordt aangeraden door tandartsen. Maar, een goede poetstechniek is belangrijker dan wat voor tandenborstel je gebruikt. De meeste mensen poetsen te kort, en ook met een elektrische borstel betekent dat dat er tandplak achterblijft.

Toegevoegd na 9 minuten:
sorry dat het dezelfde tekst is, we hebbem hem volgens mij bijna tegelijk geplaatst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, zelfde tekst, zelfde bron. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi ja perongeluk ik verwijder hem wel ff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee joh, ben jij gek. Laten staan.
Antwoorden die binnen enkele seconden na elkaar gepost worden niet gezien als bewust dubbel geplaatst.
het is bewezen dat je met een elektrische tandenborstel overal beter bij kan en het schoner wordt

Je hebt ze natuurlijk wel in veel verschillende prijsklassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierboven staan al enkele prima antwoorden. Ik wil dan ook alleen mijn eigen ervaring toevoegen. Op het moment dat ik overstapte naar een elektrische tandenborstel, kon mijn tandarts dat zien aan mijn gebit. Hij maakte er spontaan een opmerking over bij de eerstvolgende controle en zei dat ik duidelijk minder tandplak had dan voorheen. Hij was dusdanig onder de indruk van het resultaat, dat hij zelf ook is overgestapt op een elektrische borstel (hij poetste tot op dat moment dus gewoon met de hand, ondanks dat in tests was bewezen dat elektrisch poetsen uiteindelijk betere resultaten oplevert).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat klinkt zeer goed! Zelf toch maar aan de electrische tandenborstel:)
Jouw tandarts verdient er wellicht niets aan. Tenzij je tandarts zelf elektrische tandenborstels verkoopt.

Wat beter is kan je zo niet zeggen. Het gaat zoals je in bovenstaande reacties kunt lezen over "hoe" je het doet.
Met een elektrische tandenborstel kan je met minder moeite toch goed poetsen. Ook als je wat luier bent aangelegd kan je met een elektrische tandenborstel een beter resultaat bereiken.
Echter, met de hand kan je even goed borstelen. Maar, dan moet je het ook goed doen en dus zal het iets meer moeite kosten.