Bestaat er speciale muziek die je tijdens het slapen kan luisteren voor een betere nacht rust?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Wat is speciaal? Het gaat erom dat jij lekker ontspant van de muziek. Dus of het nu fluitende vogeltjes zijn of de zee of keiharde metal. Dus dit is heel persoonlijk. Je hebt bij de tuinen wel ontspannings cd's maar die werken bij mij op mijn zenuwen. Ik luister liever naar armin van buren bijv. lekker relaxend indommelen. Dus denk bij jezelf eens na wat jij lekkere muziek vind en probeer het uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Klopt, de ene keer werken die fluitende vogeltjes wel, de andere keer kan ik ze de nek wel omdraaien ;)
Amadea
12 jaar geleden
Ik kan juist helemaal niét slapen als er muziek te horen is, want dan moet ik daar naar luisteren. Stilte is dan het beste geluid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik word zeker van natuur geluiden helemaal gek! ik word er bang van ofzo.. in elkgeval nogal paranoide!
Er zijn verschillende soorten muziek om mee te kunnen gaan slapen, het moet muziek zijn die jou rustig maakt.
Dit soort muziek kan ik wel goed bij slapen;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens onderzoek zijn de meest slaapverwekkende muziek van Coldplay, Michael Buble, en van Snow Patrol.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een lijst van top 10 meest slaapverwekkende muziek:

1. Coldplay
2. Michael Bublé
3. Snow Patrol
4. Alicia Keys
5. Jack Johnson
6. Taylor Swift
7. Mozart
8. Barry White
9. Leona Lewis
10. Radiohead
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha je muziek zal maar slaapverwekkend worden genoemd xD
Wetenschappelijk gezien slaap je het beste bij GEEN geluid.

Voor zover er al geluid is, moet dat atonaal geluid zijn. Voorbeelden van atonale geluiden zijn het geruis van de wind door de bomen, het geruis van de wind zelf, het kabbelen van water, verkeersgeruis op afstand, het geluid van regen.

Tonaal geluid activeert de hersenen. Denk daarbij aan een koerende duif, een brommer die door de straat rijdt, muziek bij jou of bij de buren, pratende mensen.

Wat je nodig hebt voor een goede nachtrust is dus ofwel geen geluid, ofwel atonaal geluid.

Als je voor het *inslapen* muziek nodig hebt, kan dat natuurlijk. Dan moet je zelf uitproberen welke muziek jou het beste laat inslapen. Zorg er dan wel voor dat die muziek na een tijdje vanzelf uitgaat, zodat je alleen nog maar stilte of atonale geluiden hoort.

Nog beter zou het zijn om uit te zoeken waarom je die muziek nodig hebt. Ben je nog te onrustig in je hoofd? Dan is het beter om een uur voor je gaat slapen geen mentaal inspannende dingen meer te doen, en geen felle lichten (computer of TV!) in de buurt te hebben. Dat is de beste manier om je melatoninesysteem en je hersenen zich alvast te laten voorbereiden op de naderende nachtrust.

Lukt dat jou echt niet, dan is muziek een alternatieve oplossing. Niet de voorkeur, wel een mogelijkheid. Maar zoals gezegd: zorg dat die muziek vanzelf uitgaat.
Cryofiel