Is een narcist het totaal tegenovergestelde van een borderliner?

Toegevoegd na 10 minuten:
hiermee bedoel ik dus de vergelijkenissen en verschillen in het gedrag en de emotie bij iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis en een narcisme persoonlijkheidsstoornis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

helemaal niet.een borderliner kan ook een narcist zijn en visa versa.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag het ook vice versa zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vinden sommige mensen het nodig om anderen te verbeteren? Kinderachtig gedoe.
niko
12 jaar geleden
zekers InekevL.dat mag.moet eigenlijk zelfs.heb altijd gedacht dat het visa was.weet nu beter. heb na controle op internet gezien dat het een zeer veel gemaakte vergissing/fout is,alsook vise ipv. vice. in dit geval leidde verbeteren, tot vermeerderen van kennis.
Narcisme is een term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.

Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.

Dus je zou kunnen stellen dat het het tegenovergestelde is, maar dat is wel erg kort door de bocht zoals te lezen valt in het antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het zijn wel een soort uitersten in persoonlijkheden, maar zeker niet per definitie tegengestelden.
De basis is gelijk: een niet realistisch zelfbeeld.

Bij de narcist slaat dit uit naar de zelfverheerlijking bij de borderliner naar zelfverachting. Door de mechanismen die er een rol spelen op elkaar lijken kan het gedrag ook overeenkomen.