Hoe worden mensen op dit moment gewaarschuwd over het gebruik van alcohol in combinatie met geneesmiddelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij de meeste medicatie staat het op de gebruiksaanwijzing die iedereen altijd zou moeten lezen. Bij geneesmiddelen die extra gevaarlijk zijn in combinatie met alchol zegt de huisarts het erbij.

Verder leer je dit soort dingen op school en van je ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De apotheek waarschuwt u op verschillende manieren voor het gebruik van alcohol in combinatie met medicijnen.

Een gele sticker op de verpakking met de tekst 'Dit geneesmiddel kan uw reactievermogen verminderen'. Als u alcohol gebruikt in combinatie met zo`n middel zal uw reactievermogen nog slechter worden. Het is daarom voor uw veiligheid en die van anderen niet verstandig alcohol te drinken als u zo'n medicijn gebruikt.

Een etiket met de tekst 'Gebruik geen alcohol bij dit middel'. Als u bij deze medicijnen alcohol drinkt, kunt u last krijgen van onaangename effecten, zoals een warm en rood gezicht, misselijkheid, hoofdpijn, daling van de bloeddruk en hartkloppingen.

Een etiket met de tekst 'Pas op met alcohol'. Als u bij deze medicijnen alcohol drinkt, zullen bepaalde effecten van het medicijn versterkt worden. Gebruikt u bijvoorbeeld een middel waar u suf van wordt, zoals een kalmeringsmiddel, dan zult u door alcohol te drinken extra suf worden. Als u aan het verkeer wilt deelnemen of andere activiteiten wilt ondernemen waarbij u goed moet opletten, is de combinatie van zo`n medicijn met alcohol dus af te raden.

Een etiket met de tekst 'Pas op met alcohol in verband met maagklachten'. Bepaalde medicijnen hebben als bijwerking dat zij het maagslijmvlies irriteren. Alcohol versterkt deze bijwerking, waardoor u eerder last krijgt van uw maag.