Als je je teen kan "krullen" is die niet gebroken. Als je wreef niet blauw wordt is die niet gebroken. Als je de pijn voor meer dan een dag voelt, is die gebroken. Overigens (tenzij het botje eruit steekt) kan je weinig aan een gebroken teen doen anders dan wachten tot genezing:

http://forum.fok.nl/topic/1534151
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat alleen je eerste stelling klopt eigenlijk, over het krullen. De pijn bij een kneuzing kun je nameijk zéker nog langer dan een dag voelen. Sterker nog: bij een kneuzing is de pijn vaak de volgende dag het ergst, terwijl je bij een breuk al direct pijn hebt. Een kneuzing kan pijnlijker zijn dan een breuk, en het herstel duurt vaak ook langer. Dus dat je teen gebroken zou zijn als je de pijn langer voelt dan een dag, dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn teen staat scheef na het stoten er van en doet nog steeds pijn terwijl het al een1 uur geleden gebeurde , ik kan er niet op lopen het lijkt ook wel of er een botje voor zit want als ik op me tenen sta doet het niet pijn maar de teen kan niet verder naar echter( zou het ook Uit de kom kunnen zijn ?)
Dat weet je niet. Tenzij je röntgenogen hebt.

Je kunt hooguit letten op een paar aanwijzingen. Teken dat je misschien een breuk hebt is als het meteen erg pijnlijk was en/of je er niet op kon lopen, bij een kneuzing komt de pijn later opzetten en is soms pas de volgende dag op z'n ergst. Als je iets hebt voelen of horen knappen, als je teen scheef staat (maar dat zou ook een luxatie, dus ontwrichting kunnen betekenen) of als het opvallend veel pijn doet als je drukt in de lengterichting van je teen, terwijl andere aanrakingen lang zo pijnlijk niet zijn.

Zeker voor de kleinere tenen maakt het voor de behandeling niet veel uit of het gebroken of gekneusd is trouwens. Je kunt je zere teen tegen de teen ernaast tapen, dan heeft hij wat steun. Draag verder schoenen met een stevige zool. Bij die beide dingen moet je wel even opletten dat er niet teveel zwelling is, dan kun je het beter nog even niet doen. Houd je voet zoveel mogelijk hoog (hoog is hoger dan je hart als je zit) en koel goed om zwelling tegen te gaan.

Gaat het om je grote teen? Die is belangrijk voor je evenwicht, dus als je het idee hebt dat hij gebroken kan zijn, ga dan morgen of eventueel maandag voor alle zekerheid even langs de huisartsenpost (morgen) of je eigen huisarts (als de pijn goed te houden is en je tot maandag kunt wachten). Eén of twee dagen uitstel is is niet zo erg bij een breuk, tenzij je natuurlijk botdelen door je huid ziet steken, maar dan had je dat vast gemeld :-). Bij extreme pijn of zwelling, even eerder een arts bellen.

Neem verder gerust een paar dagen en maximaal aanbevolen dosering paracetamol. Als je geen lever- of nierproblemen hebt en je bent geen kind meer (ga ik even vanuit, van dat laatste in elk geval) mag je zes tabletten van 500 mg per dag nemen: niet meer dan 2 tegelijk, en steeds minimaal 4 uur ertussen. Maar neem ze gerust elke vier uur, en vergeet ze zeker niet te nemen voor je gaat slapen als je veel pijn hebt: je doet er jezelf een groot plezier mee als je vannacht wat kunt slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je niet zeker weten alleen als er een röntgenfoto is gemaakt en er een deskundige naar heeft gekeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is lastig om zelf te bepalen of een teen gebroken of gekneusd is, omdat de symptomen vaak vergelijkbaar zijn. Voor een juiste diagnose en behandeling kun je het beste contact opnemen met je huisarts of de huisartsenpost. Je zorgverzekering vergoedt de kosten voor medische zorg bij een gebroken of gekneusde teen als onderdeel van de basisverzekering. Voor meer informatie over zorgverzekeringen kun je terecht op Zeker.com.