Ik heb binnen 3 uur zes paracetamol ingenomen, is dit een schadelijke hoeveelheid?

4 paracetamol van 500 mg en 2 aleve feminaxx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Een gezonde dossis is het niet,maar als dit maar éénmalig was dan is de kans op gevolgen zeer klein.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad!! Gezonde dosis is
3 à 4 x daags (2tab)1000 mg paracetamol
Met een interval van 4 uur toch? Niet vaker doen meis!!
Anders even andere oplossingen zoeken warme kruik enz...
Schadelijk is een zwaar woord, maar het is niet de bedoeling. En in het slechtste geval zijn er inderdaad nare effecten die door overdadig gebruik kunnen optreden. Lees de bijsluiter voor een meer specifieke weergave van de schadelijke effecten.

Maar sowieso is zes in drie uur te veel in welke vorm dan ook. Uit de bijsluiter:

3. Hoe wordt Paracetamol MAE 500 mg gebruikt?

Volwassenen en kinderen vanaf 15 jaar:
1-2 tabletten per keer, maximaal 6 tabletten per 24 uur.
Kinderen van 12-15 jaar:
1 tablet per keer, 4 tot 6 maal per 24 uur.
Kinderen van 9-12 jaar:
1 tablet per keer, 3 tot 4 tabletten per 24 uur.
Kinderen van 6-9 jaar:
½ tablet per keer, 4 tot 6 maal per 24 uur.

De bijsluiter vind je in pdf-vorm in de bron.

Wanneer je echt de neiging hebt om zoveel in te nemen door bepaalde klachten, kan ik je alleen maar met klem aanraden om snel een huisarts te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zes tabletten paracetamol kan binnen die korte tijd ingenomen een schadelijke dosis zijn, met name voor je lever en zeker als dat orgaan al overbelast is door andere medicijnen of alcohol. Zes tabletten paracetamol is de maximale dagdosering, waarbij ervan uitgegaan wordt dat je die verdeeld over de dag inneemt, hoewel dat met twee tabletten tegelijk mag. In de meeste gevallen zal het zo'n vaart niet lopen maar je moet dat beslist niet te vaak doen. Paracetamol is geen onschuldig middel qua bijwerkingen in tegenstelling tot wat veel mensen denken.,

Toegevoegd na 4 minuten:
Aleve is overigens naproxen, een andere stof dan paracetamol en valt onder de groep NSAID's. Die hebben andere bijwerkingen die je evenmin moet onderschatten.