Hoe merk je dat je diastolisch hartfalen hebt?

Wat zijn de symptomen van diastolische hartfalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij diastolisch hartfalen ontspant de hartspier zich niet goed tijdens de fase van rust. Hierdoor vult het hart zich niet goed met bloed. Het hart pompt dan per slag ook minder bloed uit.
De organen en weefsels houden dan vocht vast. Ook krijgen de organen en de weefsels te weinig zuurstofrijk bloed om goed te functioneren. Hierdoor ontstaan allerlei klachten. De belangrijkste zijn: vermoeidheid, kortademigheid (vooral bij inspanning), opgezette benen en enkels, onrustig slapen en ’s nachts vaak plassen.
Andere klachten kunnen zijn: koude handen en voeten, hartritmestoornissen, opgeblazen gevoel en een moeilijke stoelgang, verminderde eetlust en toch zwaarder worden, prikkelhoest (vooral bij plat liggen), vergeetachtigheid en gebrek aan concentratie.
Amadea