Ik hoor als ik in een stille omgeving ben vreemd geluid in mijn rechteroor, het geluid lijkt op een belletje. Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een oorbel...?
(sorry, kon het niet laten...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
xD

Antwoorden (2)

Dat kan tinnitus zijn. Een blijvende gehoorschade. Het moet er altijd zijn, maar valt pas op als er geen bijgeluiden zijn. Zolang het bij dat belletje blijft valt er mee te leven.
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Tinnitus is vaak blijvend, maar kan soms ook overgaan gelukkig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan het dan ook erger worden? En door wat?
Ivana
9 jaar geleden
Men kent de oorzaak niet. Men heeft geen medicatie. Bij mij ruist er altijd een beek in mijn oren, maar ik wordt er niet ongelukkig van. Het is al jaren hetzelfde, wordt niet erger maar ook niet minder. Alleen hoor ik het in de stille uren veel erger als er geen andere geluiden zijn. Ik hou niet van radio aan, maar dat zou wel helpen. Bij een hoorspecialist liggen boekjes over tinnitus en kan je alle informatie krijgen. ook op internet zijn genoeg artikelen te vinden.
Antoni
9 jaar geleden
Iedereen zal het geluid van een belletje in zijn oor anders ervaren. Of er "mee te leven" is, is dus maar de vraag. Naar mijn idee kan niemand voor een ander beoordelen, of er mee te leven is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mischien is het de kerstman....
Ivana
9 jaar geleden
Antoni, als je het alleen in een stille omgeving hoort zoals vraagsteller, dan kan je allerlei trucs toepassen om er minder last van te hebben.
Daarom schrijf ik : er valt mee te leven. Er zijn namelijk gevallen bekend van mensen die zoveel geluid horen dat leven onmogelijk blijkt te zijn en men zelfmoord heeft gepleegd.
Antoni
9 jaar geleden
Ivana, dank voor je extra uitleg! Die maakt je antwoord al duidelijker.
Ik kan het je uit de eerste hand vertellen (of eigenlijk uit het eerste oor).

Ik hoor soms lichtjes het geluid zoals van zgn. “Angel Chimes”:
http://image0-rubylane.s3.amazonaws.com/shops/856424/1392.4L.jpg?36
Dat is voor mij niet zo hinderlijk, mede doordat het er maar een enkele keer is.
En het doet terugdenken aan vrede en zo! (Om van vreten met kerst maar niet te spreken.)

Maar meestal hoor ik de meer klassieke vorm van een onafgebroken hoge pieptoon.
Die gaat in feite nooit weg.
Afhankelijk van de sterkte daarvan kan ik het vaak negeren, maar soms is het echt mega irritant en voor hetzelfde geld word het nog wat sterker en word je er echt knettergek van.

Ik raad iedereen aan gehoorschade te voorkomen. Het is zó gebeurd.
Daarvoor mag je gerust een beetje fanatiek met gehoorbescherming omgaan.

Toegevoegd na 13 minuten:
En zulke geluiden (die niet vanuit de lucht het oor binnenkomen, maar in het gehoor zelf "ontstaan", en ze komen in allerlei soorten voor) vallen onder het begrip 'tinnitus'.

Oudere TV's konden er ook last van hebben: die wekten als bijproduct soms een hinderlijke zeer hoge piep op, die dus in de TV zelf opgewekt werd, en geen deel uitmaakte van het opgevangen geluid van de uitzending.
Maar: eenmaal opgewekt, ging dát dus wél als écht geluid naar het oor. Je kon het dus ook dempen met oordoppen of gehoorbeschermers.
En dat dempen is met tinnitusgeluiden onmogelijk, sterker nog, met oordoppen in wordt al het andere echte geluid zo gedempt, dat het tinnitus-gepiep nog veel sterker opvalt!