voorhoofd temperatuurmeter is dat hygiënisch?

Op ziekenbezoek bij een kennis in een ziekenhuis zag ik de verpleegster een temperatuurmeeting doen door een apparaat over het voorhoofd te trekken tot aan het oor toe. Het was een contactmeeting want de huid bewoog mee met de sensorkogel die uit het apparaat stak. Zonder desinfecteren deed ze datzelfde bij de andere patiënt. Vroeger bij een temperatuurmeeting in het oor met infra rood werden de dopjes die in het oor gingen steeds verwisseld door schone dopjes op de sensor die een stukje het oor inging. Is dit wel hygiënisch van de ene patiënt naar de andere patiënt zonder enige vorm van desinfecteren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is misschien niet zo heel hygienisch, vooral als patienten zweten bijvoorbeeld. Maar infecties zullen zo niet overgedragen worden. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een stethoscoop, hoeveel mensen zijn daar al mee beluisterd denk je voordat de arts ermee bij jou komt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet zo veel. Ik heb altijd geleerd dat ding schoon te maken en dat doe ik dan ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een dergelijke thermometer zal ook schoongemaakt worden na een ronde denk ik toch, dus uiteindelijk zal het ook wel meevallen. Het is mijn ervaring in ieder geval dat de meeste specialisten tijdens hun ronde over de afdeling hun stethoscoop niet tussendoor reinigen en daarna soms ook nog niet.

Antwoorden (1)

Geen medicijnen gestudeerd maar m'n boerenverstand zegt dat op een voorhoofd vast geen engere bacterien rondlopen dan op de hand waarmee alle patienten eenzelfde deur openen, en een voorhoofd zal niet uitzonderlijk gevoelig zijn voor besmetting, net zo min als de handen die 'besmette' deuren openen.
Binnenin oren ligt dat toch even anders. Daar kan een schimmel of ontsteking zitten die makkelijk overspringt naar een ander.