Hoe vaak kan je vlees op warmen?

Mijn vader neemt altijd chinees mee als hij heeft overgewerkt. Dit beval champignons, malse beeflapjes en kip lapjes en garnalen. De garnalen zijn er meestal al uitgepikt maar vraag me af hoe vaak ik dit kan op warmen? meestal doe ik niet heel de bak opwarmen maar hoe het op een bord maar tot hoelang kan je het eten en opwarmen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meer als 1 keer zou ik niet doen, je weet niet hoe vaak de Chinees het al verwarmd heeft.

Antwoorden (3)

In principe moet je afhaalmaaltijden niet opwarmen omdat je geen kennis hebt van hoe oud het eten is en onder welke omstandigheden het is bereid.
De meeste bacteriën verspreiden en vermenigvuldigen zich tussen de 15 en 45 graden Celsius. In lauw (afgekoeld) eten kan dus een ware explosie van ziekteverwekkende bacteriën plaatsvinden. In de koelkast gaat die groei weliswaar langzamer, maar hij stopt niet. Bovendien scheiden sommige bacteriën stoffen uit die giftig zijn. Verhitting van het eten is niet altijd voldoende om deze gifstoffen uit te schakelen. Mocht je het toch willen eten, verhit het dan door en door. Minimaal 75 graden Celcius.
Een en ander is afhankelijk van je weerstand maar meer dan 1x opwarmen is niet verstandig gezien bovenstaande. Kan tijden goed gaan, totdat je een keer bedorven voedsel eet. En nee, dat kun je niet altijd zien, proeven of ruiken.

En geloof me, een beetje Chinees weegt niet op tegen een voedselvergiftiging. :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het voedsel heeft te lang op een te hoge temperatuur gelegen,dus het zit overvol met bacterien, het grootste gedeelte zal na verhitting boven 70 graden het leven laten, maar het risico dat de Bacillus cerus niet helemaal gestorven is , is mogelijk.
Koel restjes snel terug ,[ is waarschijnlijk bij je vader niet gebeurd],. Bijvoorbeeld door ze eerst in een bak koud water te zetten. Zet ze vervolgens binnen 2 uur in de koelkast. Restjes zijn in de koelkast 2 dagen houdbaar. Let erop dat de koelkast op 4 °C staat afgesteld.
Verhit eten voor gebruik. Bij het opwarmen in de magnetron is het belangrijk het gerecht tussendoor goed te roeren.
Warm gerechten van Chinees-Indische (afhaal)restaurants niet nogmaals op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het langdurig opwarmt (best klassiek niet microgolf) boven de 60 graden, ben je altijd zeker dat alle bacteriën dood zijn. Tweede voordeel van zo hoog te verwarmen is dat je na 2 X zelf het niet meer zult eten omdat ook alle smaak eruit zal zijn of de voeding niet meer om aan te zien is. Na 1 X opwarmen, mag je het trouwens nooit bloot laten staan, want de insecten zullen er in de korste keren hun eitjes leggen en dat zie je ook niet, en zelfs al vernietig je ze door ze op 60 graden te verwarmen, de eitjes daarvan zul je wel op die manier nog opeten (en bizar genoeg, ook daarvan ontdekt men dat het eigenlijk wel even voedzaam is als bijvoorbeeld kaviaar; insecten eten is weer culinair in op sommige plaatsen overigens).

Omgekeerd zitten er heel wat gezonde bacteriën ook in Chinese voeding en groenten, en als je van jongsaf aan dit eet, kan je maag dit meestal wel aan. Net daarom heeft een gezonde maag bij aanvang veel maagzuur en maakt die zelf een vrij hoge temperatuur met de zuren om de foute bacteriën eruit te halen.

Wat de meesten niet weten, is dat wit brood bijvoorbeeld, veel sneller vatbaar is voor beschimmeling en dat heel erg giftig kan zijn (denk aan de antibiotica, dat werkt ook tegen de goede darmflora overigens).

Tot slot moet ik ook opmerken dat je het meestal merkt als je eens goed fout bezig bent: Je zult diarree krijgen en je darmen zullen uiteindelijk door die 'ziekte/verwerkingsproces' leeggespoeld worden.

Laat eigenlijk zelfs nog niet zo lang geleden ontdekt zijn dat net voor deze 'normale natuurlijke ziektes' de appendix, net daarom zo nuttig is: Door het kleine gaatje vanuit de gewone darmen, blijft daar de goede darmflora in zodat je sneller herstelt van bijv. bestraling bij een kankerbehandeling als je nog je appendix hebt, dan zonder. Wikipedia werd intussen ook op dat vlak aangepast: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormvormig_aanhangsel maar let dus wel op: Ook van een voedselbesmetting of een appendicitis kun je nog altijd dood gaan, maar het risisco is veel lager dan straks voor je deur overreden te worden in het verkeer...

Dus: je kunt het best tweemaal opwarmen, maar als je een gevoelige maag hebt, raad ik het aan maar 1 X te doen en daarna grondig verpakt weg te werpen.

PS: De meeste mensen die ik zo zie zwepen met hygiëne en giftige voeding, betrap ik oh zo dikwijls om het dan aan hun kippen of hond of kat te geven. Consequent zijn betekent dan eieren ook vernietigen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let wel: de vogelgriep uit China en omstreken was wel deels te situeren in een uiterst ongezonde situatie: grote warmte en dieren houden waar ook mensen leven. Hierdoor gaan virussen sneller nieuwe definities aanmaken, maar het gaat hier wel degelijk over virussen en niet over bacteriën dus heeft het op zich niets te zien met je vraag (er zijn zelfs virussen die ze vonden in kokend water in de natuur bij geisers of in de oceaan waar lava bovenkomt) en opnieuw dringt zich de vraag of of die hele kleine virussen nu dan wel levende materie dan wel dode materie zijn. Ons lichaam MOET leren ziek worden. Onze generaties zijn al deels sterk verzwakt en hoog allergisch doordat ze soms te weinig ziek werden en te hygiënisch zijn (zie ook genitale schimmelinfecties bij vrouwen die zich elke dag wassen en zo de beschermingslaag van hun huid wegnemen waardoor het lichaam almaar allergischer en gevoeliger wordt en niet meer zonder de verzorgingsproducten lijkt te kunnen; ook het lichaam NIET meer blootstellen aan te hoge en te lage temperaturen en het zuiveren van je voeding van afval, lijkt het lichaam almaar luier en minder resistent te maken). Als je diarree krijgt of net verstopt raakt, is dat niet slecht, maar moet je altijd 6 tot zelfs 24 uren teruggaan (ik heb een sneller basaal metabolisme dan de meesten) om te kijken waar de oorzaak lag en ook moet je je niet afvragen of je wel zo goed knabbelde en kauwde als ik dat altijd doe (ik zit altijd langst aan tafel, niet alleen qua hoeveelheden, maar ook omdat ik al heel mijn leven grondig mijn voeding vermaal met mijn tanden).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om een concreet voorbeeld te geven: Ik ben het absolute voorbeeld van iemand die al heel zijn leven (net als mijn ouders) gigantische hoeveelheden geraffineerde suiker eet, maar ook gigantisch veel werk blijf verzetten en op 50 jarige leeftijd nog zeer sportief blijf. Wit brood met choco en ook Fristi en Cecemel verwerk ik nog steeds perfect, maar iemand die dat niet uit zijn jeugd gewoon is, moet niet proberen mijn voedingsgewoonten over te nemen (net zoals ik door vegetarisch te leven, mijn lichaam zwaar onder druk zou zetten en het te oud is om zich daar wellicht nog aan aan te passen zonder echt een schildpad te worden zelf). Je lichaam is dynamisch op lange termijn, zo werden wij met vier broers tegelijk ziek, toen we in 1975 (geboorte 11de kind Marie-Jeanne bij ons thuis) plots op school moesten eten omdat mijn moeder in de 'kraamkliniek' lag, waren we de ENIGEN in heel Sint-Leocollege die die dag ziek werden van de warme schoolmaaltijd, dus had het ENKEL te zien met het feit van de voeding die we gewoon waren bij ons moeder van 11 kinderen (ook na mijn huwelijk duurde het even voor ik zo'n diversiteit van voeding leerde appreciëren bij mijn echtgenote). En nee, we gingen daar niet dood van... We leven alle elf nog als beren, terwijl we al heel veel zogezegde voedingshygiënewetten overschreden hebben en we zelfs het eten dat op de grond viel, durfden nog altijd opeten. Ook hebben wij opvallend minder leeftijd van oprispingen en begint dat bij mij nu pas af en toe op 50 jarige leeftijd ondanks de hogere zuurtegraad in mijn maag die normaal gezien al lang mijn slokdarm zwaar had moeten aantasten (wat bij mijn schoonvader tot slokdarmkanker leidde, maar hij combineerde het met sterke drank en roken, wat een nog meer versnellend 'verouderingsproces' in de hand werkt tot de cellen door ouderdom hun verdubbelingsprocescontrole verliezen, wat we in medische termen 'kanker' noemen).