hoe zorg je ervoor dat je zorg weigerende ouders hulp krijgen?

De ouders van mijn vriendin zijn duidelijk dementerend.
Hij weigert hulp toe te laten en de huisarts zegt niks te kunnen doen.
De situatie thuis wordt echter gevaarlijk
(Gaspitten worden niet tijdig uitgezet etc.) en voor haar ook eenzaam.
Iedereen die hulp aanbied of een gesprek hierover wil voeren wordt afgesnauwd en de deur uitgezet.

Wat nu?

Toegevoegd na 3 uur:
Met hij bedoel ik haar stiefvader, haar moeder is degene die vereenzaamd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rammel aan deuren want als je beoordeling goed is ( vaak wel maar je hebt natuurlijk geen onafhankelijke blik maar ervaring die je helpt) dan moet er hulp komen.
Ik zou eens met de GGD bellen wat hun kunnen doen en welke adviezen zij hebben voor deze situatie. Misschien er een wijkverpleegkundige die wil helpen.
Maar houdt er rekening mee dat er niets gedaan kan worden als je schoonouders weten wat ze doen en geen direct gevaar voor zichzelf of anderen zijn.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Quote: "De ouders van mijn vriendin"
Quote: "Hij weigert hulp toe te laten" Wie is die "hij" waar je het over hebt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij is de vader van mijn vriendin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh: Ik zou je graag als beste antwoord aanmelden maar dat kan geloof ik niet bij deze reacties.. Anyway, de GGD heeft iets wat vangnet heet en waar je steun kan krijgen als je ziet dat iemand geen hulp wil maar wel nodig heeft.. Hartstikke bedankt.

Antwoorden (1)

Gaspitten aan laten staan getuigt volgens mij van aantoonbaar gevaar door de vergeetachtigheid van deze mensen. Kan je huisarts je niet helpen met de wet Zorg en Dwang?
Het is belangrijk dat je schoonouders vertrouwen krijgen in een persoon die de eindverantwoording van de zorg heeft, maar ook dat ze mensen toelaten ze te helpen waar nodig. Hopelijk kunnen ze bij een GGD of een thuiszorg meekijken met wat ze wel verantwoord zelf kunnen, en waarbij ze hulp nodig hebben, en zien je schoonouders ook in dat dat nodig is

"Als de afspraken uit het zorgplan tegen de wil van de cliënt worden uitgevoerd (of zonder zijn instemming), spreekt men in de Wet Bopz van een dwangbehandeling. De overheid werkt aan nieuwe wetgeving waarin deze vorm van gedwongen ondersteuning ‘onvrijwillige zorg’ genoemd wordt (de wet Zorg en dwang)."

"Het wetsvoorstel Zorg en dwang is gericht op mensen met dementie en mensen met verstandelijke beperkingen. De kern van de wet is 'Nee, tenzij'. Het uitgangspunt is dat dwangmaatregelen niet thuis horen in de zorg voor ouderen en gehandicapten. Gevaarlijke situaties moeten altijd met vrijwillige zorg worden opgelost, ook bij ernstig probleemgedrag."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijwillig zullen ze geen hulp accepteren.
Niet van hun dochter, vrienden of zelfs huisarts. Ze weigeren dat alles juist.
Ze weigeren zelfs een gesprek.
zelf vinden ze dat er niks mis is en er over beginnen betekent dat ze gaan schreeuwen en je de deur uitzetten of telefoonhoorn neer gooien.