hoe kan ik het beste omgaan met werkdruk binnen het onderwijs?

Ik ben een jonge, startende docente en werk op een leuke school in het centrum van een grote stad. Ik geef les in tekenen en handvaardigheid en dat doe ik met veel plezier! Ondanks dat voel ik veel (emotionele) druk vanuit mijn
werk. De lessen drainen me, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Aan het einde van een lesdag kan ik niets meer dan op de bank neerploffen en huilen zonder aanwijsbare rede. Ik zie op tegen s ochtends vertrekken en word vaak wakker met spannings hoofdpijn die met geen normaal medicijn over gaat. Als ik thuis kom wil ik niet meer doen om maar uitgerust te zijn voor de volgende dag. Vervolgens lig ik s avonds naar het plafond te staren en doemscenario's te verzinnen en slaap alsnog laat.

Het schooljaar loopt al ten einde en ik weet dat ik volgend jaar niet terug kom (ik werkte als ziekte vervanging) maar wil het schooljaar wel goed en leuk afmaken. Hebben jullie tips die mij zouden kunnen helpen om de laatste weken door te komen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Probeer druk bij jezelf weg te nemen. Je hebt niks te verliezen, immers je weet toch al dat je volgend jaar niet terug mag keren. Maak er daarom elke dag weer een zo'n leuk mogelijke dag van. Probeer te genieten.

Veel mensen komen aan het eind van de dag moe thuis. Dat is niet bijzonder en niet erg. Dat je ook emotioneel wordt en niet goed kan slapen is wel zorgwekkend. Overleg eens met andere docenten hoe zei aan het begin van hun carriere omgingen met werkstress ed. Hoef je niet meteen te vertellen dat het jou zoveel doet, maar zij kunnen je vast goede tips geven. Onderwijs is geen makkelijk vak. Je moet er in groeien.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Wat naar voor je. Kennelijk geef je zoveel op de dag, dat je 's avonds niets meer voor jezelf over hebt. Als suggestie geef ik je dat het wel verstandig is om naar de huisarts te gaan en dit te bespreken. Misschien kun je coaching gebruiken. Therapie lijkt mij wel een te zwaar woord. ik denk dat ik je eigenlijk een compliment moet geven voor je inzet, die is optimaal. Alleen er is een keerzijde aan geven. Je kunt dus ook te veel geven. Met de coach kunt je gaan inventariseren wat jou nou precies opeet op een werkdag. Zijn het bepaalde werkzaamheden, zijn het bepaalde leerlingen, is het een bepaald deel van de organisatiecultuur. Zelfkennis is namelijk de beste kennis die je kunt hebben. Dit kun je goed gebruiken in je volgende baan. Je kunt leren om die situaties te vermijden of te plooien of het je emotioneel niet zo zwaar te laten voelen. Succes! Maak er de laatste maanden een leerproject voor jezelf voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps: bespreek het ook met de school. Zij hebben ook verantwoordelijkeid jegens hun personeel. Het is hun taak om een goed gemotiveerde leerkkracht te behouden voor het vakgebied. Miscchien kunnen zij de coach voor je betalen.