Stukje van mijn huig zit los, is dat normaal?

Ik heb al een tijdje keelpijn en ik keek net even in de spiegel. Ik zag bij het slikken een stukje van mijn huig loskomen en daarna weer terugveren. Moet ik mij zorgen maken of is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je er verder last van? Is het gezwollen of heeft het een vreemde kleur?
Erna55
8 jaar geleden
Het is al heel bijzonder dat je tijdens het slikken in je keel kunt kijken.
tinus1969
8 jaar geleden
Wat vond de huisarts?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een huig zit toch per definitie gedeeltelijk los?!

Antwoorden (1)

Je keelpijn heeft niets te maken met het " los" zitten van je huig.

Wat je gezien hebt is je huig. Heel weinig mensen zien dit tijdens het slikken, omdat de tong eerst naar boven gaat en het zicht ontneemt. Het afsluiten van de keel gebeurt met het achterste gedeelte van je tong.
Er hoort beweging in te zitten, het zit als een los flapje aan je zachte gehemelte. Wanneer je bij de bron kijkt, zie door je een plaatje hoe het in elkaar steekt.

Wanneer de keelpijn aanhoud, ga dan bij de huisarts langs.

Over slikken :
Slikken gebeurt in 4 fasen.
Voorbereidende fase: afhappen, kauwen en verzamelen van voedsel op de tong.
Mondfase: vervoer van het voedsel naar de keel door een golvende beweging van de tong door de tongspieren. Het zachte gehemelte sluit de neusweg af en de slikreactie volgt.
Keelfase: het voedsel vervolgt zijn weg door de keel. De kans op verslikken (voedsel in de luchtpijp) wordt verkleind doordat het strottenklepje naar beneden wordt geduwd en de luchtpijp bijna afsluit. Ook de stembanden helpen mee door te sluiten.
Slokdarmfase: het voedsel gaat van keel naar slokdarm en vervolgens naar de maag.
Erna55