Neuroradioloog Mark Kruit is in 2010 gepromoveerd aan het LUMC op het onderwerp 'Migraine and Brain Lesions'. Hij heeft aangetoond dat migrainepatiënten met een aura een verhoogde kans op hersenletsel hebben. Hij bestudeerde de MRI-scans van 295 personen met migraine en 140 personen zonder. Van de eerstgenoemde groep waren bij 8% kleine infarctjes zichtbaar in de kleine hersenen tegenover 1% in de laatstgenoemde groep.

De vraag doet zich voor of de getoonde schade het gevolg is van de migraine zelf of van het gebruik van anti-migraine medicatie, die een sterk vaatvernauwend effect heeft. Helaas wordt deze vraag niet beantwoord in het onderzoek. Een aangetoonde relatie met medicatie zou de lans breken voor veiligere anti-migraine therapieën, zoals bijvoorbeeld neurostimulatie (Cefaly)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb migraïne met aura's en voor ik preventiepillen ben gaan gebruiken heb ik schade opgelopen aan mijn geheugen en concentratie. Ook had ik na de aanvallen een spraakgebrek en een typeprobleem dit is grotendeels hersteld, maar niet 100% kom nu veel moeilijker uit "dure" woorden en lijkt net alsof ik met een dubbele tong praat ook is het op woorden komen erg moeilijk.

Bv op het keukenkastje veranderd vaak in op het dak omdat ik simpelweg niet op het juiste woord kan komen.

Migraïne wordt zwaar onderschat: het is geen hoofdpijn het is een hersenziekte waarvan het gevolg hoofdpijn is.

Mijn neuroloog zei ook dat sinds ongeveer 2004-2005 bekend is dat men schade op kan looen, zelfs TIA's zijn mogelijk.