Waarom ruikt mijn ontlasting ineens naar kots?

Ik heb al paar keer achter elkaar ontlasting die sterk ruikt naar braaksel. Een doordringende zure lucht, echt alsof ik net gekotst heb. Ook veel last van brandend maagzuur, maar dat heb ik wel vaker. Vorige week rook het ook al heel vreemd, maar toen was het meer een geur van eieren. Heb niet anders gegeten dan normaal, niet bijzonder veel eiwitten of koolhydraten. Wat kan dit zijn? Ik stel deze vraag online omdat ik het een erg gênante situatie vind...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Huisarts
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zwak maagzuur is vaak de oorzaak van brandend maagzuur
en goed maagzuur is nodig voor de vertering van eiwitten:
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=605&cod=537&page=

Antwoorden (1)

Een zure lucht heeft te maken met een overdaad aan koolhydraten. Als deze stoffen niet voldoende door het lichaam afgebroken worden, gaat het rotten en ontbinden, waardoor de gênante lucht ontstaat.

Koolhydraten worden normaal gesproken door het lichaam verteerd door enzymen in speeksel (amylase) en in de dunne darm die ze afbreken tot monosachariden. Hoe het komt dat dit bij jou nu niet goed gebeurt moet je door een arts laten uitzoeken als het niet vanzelf na een paar dagen over gaat. Het kan bijvoorbeeld door de pancreas komen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! :)
Ik maak me zorgen omdat het (zo het lijkt) uit het niks komt en dus aan mijn lichaam zelf ligt.
Mocht het na het weekend niet over zijn zal ik contact opnemen met de huisarts.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou zowiezo naar de huisarts gaan om advies te vragen over het maagzuur want het is op de langere termijn niet goed voor je maag en slokdarm en kan problemen gaan geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo zou zure ontlasting slecht zijn voor je maag en slokdarm?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@winnyS, lees de vraag eerst eens goed, dan zul je het vast wel snappen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord verklaard de geur niet helemaal,
ook is er meestal flinke gasvorming als koolhydraten de oorzaak zijn.