Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je doen aan vermoeide ogen?

Ik weet niet zeker of het vermoeide ogen zijn. Maar bijvoorbeeld in mijn slaap kan ik mijn ogen niet stilhouden op een of andere manier? En ook mijn vriendin heeft ooit gezegd dat ik in mijn slaap beweeg met mijn ogen (dat zag ze aan mijn oogleden). En ik voel me een beetje raar als ik weet dat ik moe ben maar dat lichamelijk niet ben: maar mijn ogen wel!

Het is moeilijk uit te leggen, maar hoop dat er iemand een vinger op kan leggen

8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
In je slaap ogen bewegen is gewoon REM-slaap, dromen dus
Alex1995
8 jaar geleden
Dit doe ik dus vanaf de eerste seconde dat ik m'n ogen dichtdoe, en eigenlijk gewoon al wakker ben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je wel eens bij de opticien geweest om je ogen te laten controleren?
Slecht zien kan ook een reden zijn dat je ogen vermoeid raken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je ogen bewegen tijdens je REM- slaap ; dat is de fase waarin je droomt, en dat is dan weer ene groot deel van de nacht. Dat bewegen van de ogen (REM = Rolling Eye Movement ; rollende oogbeweging) is volstrekt normaal en hoort bij de droomslaap.

Je eventuele slaapproblemen zullen dus een andere oorzaak hebben dan het niet toekomen aan je REM-slaap. Vermoedelijk is het juist diepe slaap die je tekort komt.

Als je een goede slaaphygiëne hebt, op tijd naar bed gaat, een vast ritme hebt - ook in het weekend - en overdag niet moe bent, is er sowieso geen enkele reden om je zorgen te maken. Heb je wel slaapproblemen, dan is het aan de arts om daar nader onderzoek naar te doen. Maar als het bewegen van je ogen echt je enige probleem is, dan kan ik je gerust stellen : dat is volkomen normaal en gezond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor vermoeide ogen zijn ook allerlei tips (vooral om ze te voorkómen) en ook oogdruppels (zoals Optrex) willen nog wel een beetje helpen. Maar als ik je vraag goed gelezen heb, is dat niet echt je probleem).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rapid eye movement.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah ja, mijn fout. Dank voor de aanvulling. Moet ook eigenlijk eerst altijd even controleren ;-)
Alex1995
8 jaar geleden
Dankje voor de reactie! Maar waardoor lijk ik af en toe een beetje wazig te zien? Als ik bijvoorbeeld wat drink (alcohol), heb ik daar helemaal geen last van.. Maar de dag erna juist weer veel meer
Ritsuka
8 jaar geleden
op naar de huisarts of opticien dus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding