Ja, dat kan, MITS de huisarts dat noodzakelijk acht. En hij maakt uiteindelijk ook primair de keuze voor het middel, waarbij je natuurlijk best kunt aangeven dat je bepaalde middelen zoals oxazepam niet wilt slikken. Er zijn namelijk legio andere mogelijkheden, waarbij pillen niet eens altijd de beste optie zijn. Soms kan het ook een kwestie zijn van de slaaphygiëne of leefstijl aanpakken/aanpassen, of van verder onderzoek naar mogelijke slaapproblemen.

Slaaptabletten schrijft de huisarts in eerste instantie eigenlijk vooral nog voor voor kortdurende slaapproblemen door problemen (stress, pijn) van voorbijgaande aard. Voor de lange termijn wordt tegenwoordig vaak een langetermijnoplossing gezocht, en slaappillen zijn mede door de gewenning en de bijverschijnselen, niet meer per definitie een langetermijnoplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
@wrk132, slaaphygiene is een verzamelnaam voor een aatal maatregelen als 'donkere slaapkamer', 'geen TV op je slaapkamer' en 'geen smartphone in bed'. https://www.ozg.nl/uploads/bestanden/a8251ac1-b4de-4621-a128-5e4b59a603c9
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je Tinus. Maar er horen ook dingen bij als vaste bedtijden, geen grote inspanningen of energierijke voeding meer x uur voor het naar bed gaan, niet roken, niet drinken, zorgen voor lichamelijke inspanning overdag en voldoende daglicht, eigenlijk alle vormen van gezond leven om een gezonde slaap te bevorderen.
Pas als DAT allemaal niet werkt, kan het een overweging zijn tijdelijk slaapmiddelen te gebruiken.