Heb ik luizen?

Hallo, ik heb juist een account gemaakt puur om deze vraag te stellen, ik heb heel de nacht niet kunnen slapen en zitten piekeren over iets heel stom.

Ik kon eerst zoals gewoonlijk niet slapen, dus ik begon een boek te lezen met mijn licht aan. Uit het niks voel ik iets kruipen, ik kijk naar m'n buik en dit ding (dat ik meteen op de grond heb gegooit) kruipt daar gewoon gezellig op mijn buik.

Hier zijn een paar foto's:

1# https://www.dropbox.com/s/a3f7ii43pv2b53b/photo%2027-08-15%2004%2001%2014.jpg?dl=0

2#
https://www.dropbox.com/s/vtwwd25hvfjdwir/photo%2027-08-15%2003%2055%2034.jpg?dl=0

Wat voor insect is dit? Is het een luis? Want het lijkt er wel sterk op, betekent dit dat ik lichaamsluizen heb? Want ik heb heel mijn lichaam afgezocht en vind gewoon niks.

Ik ben zowiezo al een angstig persoon en dit doet me niks goed, ik heb ook gelezen dat lichaamsluizen je de dood kunnen injagen met allerlij ziektes wat m'n angsten alleen nog maar voeden.

Help me alsjeblieft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Luizen op je lichaam kan volgens mij niet als mens, alleen in je haar (hoofd en eventueel rond de geslachtsdelen als je daar haar laat staan.
Hoe groot was dit beestje?
Ritsuka
8 jaar geleden
Zelfs al zou het luizen zijn, dan ga je daar echt niet zomaar dood aan. Er is goede medische zorg en hygiëne hier in Nederland, dus je zou er zo wat tegen kunnen doen.

Antwoorden (1)

Dat lijkt inderdaad een luis.
er zijn drie soorten luis waar de mens last kan kan hebben : de hoofdluis - maar die blijft ook echt op het hoofd - de schaamluis - en die blijft echt in de schaamstreek en de kleerluis. De locatie en de vorm van de luis zouden eventueel op een kleerluis kunnen wijzen, maar heel algemeen is die in deze contreien niet (meer). Wel heb je een dikke kans dat je ergens van iemand een hoofdluis hebt meegenomen die op weg was naar haar eindbestemming .

De kleerluis kan ziektes als vlektyfus (die tegenwoordig eenvoudig met antibiotica bestreden kan worden) overdragen, maar als je onder hygiënische omstandigheden leeft zal dat zo'n vaart niet lopen. Luizen zijn heden ten dage in deze contreien vooral heel lastig en ze kunnen flink jeuken, maar levensbedreigend zijn ze zeker niet meer.

Ik denk dat je je om deze ene luis nog geen ernstige zorgen hoeft te maken. Als je verder echt nergens iets vindt (laat een ander je haar even goed doorzoeken met en luizenkam) betrof het waarschijnlijk een nieuwe besmetting en heeft deze dame (die je neem ik aan gedood hebt) nog geen eitjes kunnen leggen. Wel is het verstandig de kleren die je gisteren hebt gedragen en je beddengoed op een hoge temperatuur te wassen.

Als je regelmatig omgang hebt met een groep mensen (klas, vereniging, sport., vriendenclub) die je officieel de mensen daar wel te waarschuwen ; een van hen zal de bron zijn, en moet behandeld worden voor hij anderen besmet.