Kan je sneller een tia of beroerte krijgen als je altijd last hebt van blauwe plekken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Snel blauwe plekken krijgen en minder kans op het krijgen van een tia hebben niets met elkaar te maken.

Blauwe plekken ontstaan door inwendige bloedingen, veroorzaakt door een beschadiging aan bloedvaatjes. Je ergens aan stoten kan genoeg zijn voor een kleine bloeding en dus een blauwe plekken. Sommige mensen krijgen echter snel blauwe plekken. Bij een dunne huid ziet men de plekken sneller.

In veel gevallen ligt het deels genetisch vast hoe snel men blauwe plekken oploopt. Bij een goede bloedstolling zal een beschadiging aan bloedvaatjes door bijvoorbeeld een stoot niet snel tot een blauwe plek leiden. Het lichaam zorgt snel voor een stolsel wat lekken van bloed veroorzaakt. De efficiëntie van de bloedstolling hangt af van veel verschillende factoren in het bloed. Een belangrijke factor is de hoeveelheid bloedplaatjes. Bloedplaatjes zijn één van de belangrijkste componenten van een stolsel. De hoeveelheid bloedplaatjes in het bloed verschilt sterk per persoon. Zo hebben vrouwen er vaak minder dan mannen. Een gevolg is dat vrouwen sneller blauwe plekken oplopen: hun stolling is immers minder sterk. Ook andere factoren, zoals de hoeveelheid of werkzaamheid van bepaalde eiwitfactoren in het bloed variëren van persoon tot persoon. Samen bepaalt de balans van deze factoren deels hoe snel blauwe plekken ontstaan.
Een TIA (transient ischaemic attack) betekent, vrij vertaald, dat er een tijdelijke hapering is van de bloeddoorstroming in de hersenen. Het is een voorbijgaande beroerte, een kortdurende verstopping van een bloedvat in de hersenen.