Waarom zijn truffels legaal en paddo's illegaal?

Tenslotte hebben ze dezelfde actieve stof met dezelfde effecten als ik het goed begrepen heb.. Waarom kan je bv truffels wel online bestellen maar paddo's niet (kweeksets wel maar zijn geen paddo's)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
12.8K
Amadea
8 jaar geleden
Truffels zijn delicatessen, terwijl paddo's drugs zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar ik bedoel de truffels die dezelfde hallucinogene stof bevatten als paddo's, waar msen ook op 'trippen'..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gt3, ja precies en paddo's waren voor zijn in de Opiumwet zijn opgenomen ook een delicatesse. Voor velen waren psilo's een esoterische delicatesse van de eerste orde, zoals een rituele reiniger het eens uitdrukte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://drugsinfoteam.nl/drugsinfo/paddestoelen/paddo-feiten/

Antwoorden (1)

Op grond van de Opiumwet zijn een aantal chemische verbindingen verboden, waaronder psilocybine. Onder anderen het Gerechtelijk Laboratorium kan niet precies vaststellen hoeveel psilocybine – de verboden stof in kwestie - truffels bevatten.
Iets wat men niet kan vaststellen kan niet op grond van een wet strafbaar gesteld worden.

Toegevoegd na 14 minuten:
In het algemeen kan je stellen dat Paddo's in praktisch alle landen illegaal zijn. De wetgeving rondom Magic Truffels en Paddo kweeksets is een stuk onduidelijker en verschilt van land tot land.
Wat meespeelt dat truffels niet in de Opiumwet zijn opgenomen is dat zelf truffels kweken onmogelijk is. Je kunt het wel nabootsen, maar dan is het geen echte truffel meer.
Bij Paddo’s ligt het anders, die kun je thuis kweken. Je hebt er niet veel ruimte of speciale belichting voor nodig.
Naar aanleiding van een aantal incidenten die in verband werden gebracht met paddogebruik is besloten dat paddo's voortaan bij lijst 2 van de Opiumwet werden opgenomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Paddo’s bederven vrij snel waardoor men geen voorraadje via een kweekset kan aanleggen. Magic truffels zijn een bijproduct van de paddo. In tegenstelling met paddo's hebben Magic truffels geen negatieve effecten.
Door de jaren heen zijn er veel onderzoeken geweest naar de schadelijkheid van Magic Truffels. Er is tot nu toe niet één studie bekend waarvan de conclusie luidt dat de werkzame stof gevaarlijk is. Uit Nederlands onderzoek is gebleken dat de werkzame stof niet geassocieerd is met geestelijke of lichamelijke verslaving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paddo's is een verzamelnaam voor verschillende soorten paddestoelen met een bewustzijnsveranderende of hallucinerende werking. Sommige truffels hebben deze hallucinogene werking ook maar het is onmogelijk om deze soort truffels zelf te kweken.
De Bourgogne truffel wordt tegenwoordig wel gevonden in de Luxemburgse en Belgische Ardennen. Voor de gastronomie is die waardeloos, smaakt vooral naar aarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe komt het dan dat sites zoals azarius en zamnesia deze truffels wel verkopen? Zijn deze dan nagemaakt of toch echt gevonden in de natuur? Bedankt voor de antwoorden, is me allemaal al wat duidelijker geworden! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gt3 Je bedoelt waarschijnlijk de verkoop van Paddo grow en Magic truffel grow kits. Die zijn er voor de kleine thuiskweker. Magic truffel is een bijproduct van de paddo.
Toen in 2008 de paddo's werden verboden in Nederland is de wet op zo'n manier opgesteld dat de Magic Truffels er niet onder vielen.
Ik geef hier geen websites op. Die heb je waarschijnlijk zelf in overvloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://azarius.nl/smartshop/magic-mushrooms/magic-truffles-sclerotia/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr Tomaat, die websites kent hij zelf ook, die hoeven wij hier niet te plaatsen en de aankoop te activeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Magic truffels kun je gewoon kopen in een smart- of coffeeshop. Het lijkt me sterk dat ze die allemaal in de natuur vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sebas86, inderdaad Magic truffels (zijn niet gelijk aan de truffels die een sterrenkok gebruikt maar een bijproduct van pado's) worden gewoon zelf gekweekt. Die ene enkele soort die men op een bepaalde plaats in de natuur vindt, zijn commercieel niet interessant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar in de vraag gaat het erom, waarom paddo niet en truffel wel legaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Aankoop activeren? Wat betekent dat? En wat is nu überhaupt het probleem?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen paddo's illegaal werden, is men overgestapt op truffels om de wet te omzeilen. Die dekt truffels niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sebas86, neen de reden is anders.
Men is van paddo's niet overgegaan op truffels omdat: ten eerste de truffel moeilijk te vinden en te verkrijgen is door particulieren, zelf kweken is onmogelijk, ten tweede kost een kilo ongeveer € 7000,--. Bij een gebruik van 6 tot 7 gram lopen de kosten aardig op. Een Magic-truffel is geen truffel, zelfs geen paddenstoel maar een sclerotium. Een sclerotium is een verdikking van het schimmeldraad.
In artikel 3 van de Opiumwet wordt verwezen naar een bijbehorende lijst II. Deze lijst benoemt alle paddenstoelen of preparaten die verboden zijn op grond van de natuurlijke aanwezigheid van muscimol, iboteenzuur, psilocine of psilocybine.
Sclerotia (de zogenoemde Magic-truffels) vallen daar niet onder en worden dus niet op de lijsten vermeld.