Hoe kom ik van een gescheurde/kapotte mondhoe af?

Ik heb sinds ik gestopt ben met roken (ondertussen ruim een maand) een gescheurde mondhoek. Nu hoef ik natuurlijkheid niet uit te leggen dat dit vervelend is.

Het probleem is dat de hoek steeds weer open scheurt. Bij elke hap/gaap/lach voel ik de droge korst weer inscheuren. Als ik er vaseline op smeer is dit minder, maar dan heb ik het gevoel dat de wond niet geneest.

Mijn vraag: is het beter om het vet te houden d.m.v. vaseline of geneest het beter als ik de wond laat indrogen? Uiteraard zijn andere tips ook welkom (vitaminegebrek zal het niet zijn, eetpatroom drastisch veranderd om gewichtstoename te voorkomen).

Alvast bedankt..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Amadea
8 jaar geleden
Draag je een kunstgebit? Heb je eczeem of psoriasis? Een ijzertekort kan ook de oorzaak zijn, maar dat gebeurt zelden. Het kan komen door verminderde veerkracht van de huid, vooral als je heel lang veel gerookt hebt. Veelvuldig likken of grotere speekselaanmaak dragen er ook aan bij. Eerst de oorzaak weten, dan pas kan je het probleem aanpakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier bestaat speciaal een creme voor, deze legt een beschermende laag op de huid, maar zorgt wel dat de huid niet afgesloten wordt:
https://www.deonlinedrogist.nl/kapotte-mondhoekencreme-p-4623.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea, inderdaad ik was voorheen niet bekend met eczeem maar nu meerdere plekken verspreid over lichaam. Ik wijt al deze kwaaltjes toch aan het stoppen met roken, soort van ontgiften van het lichaam. Uit jouw reactie begrijp ik dat hier een verband tussen bestaat? Ik heb mezelf nooit als verstokte roker gezien (leeftijd 28 jaar).
Amadea
8 jaar geleden
Met roken stoppen kan inderdaad overmatige speekselproductie veroorzaken. En dat levert bij jou mondhoek eczeem op. Dus het zijn ontwenningsverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie kokosolie, ghee of goeie roomboter.

Het beste antwoord

Dit klinkt voor mij als een typische cheilitis angularis, ook wel perleche genoemd.

Cheilitis angularis wordt veroorzaakt door een schimmeltje (oke, eigenlijk een gist, die van nature in de mond voorkomt, de welbekende candida albicans). Vaak is er sprake van een soort plooitje in de mondhoek waar een klein beetje speeksel in achterblijft. Hierdoor ontstaat een warm en vochtig plekje, schimmels vinden dit heerlijk om in te groeien.
In verreweg de meeste gevallen is zo'n plooitje de reden van zijn infectie. Naarmate we ouder worden wordt het plooitje vaak dieper, dat wordt soms nog versterkt door het slinken van de onderkaak of een slecht passend kunstgebit of een beugel.
Soms zijn er wel redenen waarom je extra vatbaar bent voor schimmelinfecties. Denkt dan aan bijvoorbeeld bepaalde ziekten (bv diabetes, HIV, obesitas), bij gebruik van bepaalde medicatie (prednison, chemotherapie, biologicals of andere immuunsuppresiva, corticosteroid-inhalers) of bij een zwangerschap.
Door de schimmelinfectie kan het makkelijker gebeuren dat er ook een bacterie bijkomt.

In zeldzame gevallen ligt er een vitaminegebrek (mn vitB2 en B12) of ijzer-, foliumzuur- of zinktekort aan ten grondslag. Anders dan de andere antwoorden doen vermoeden is dit bij een zeer kleine minderheid van alle patiënten het geval; het is zo zeldzaam dat onderzoek hiernaar wordt afgeraden, tenzij de arts aanwijzingen heeft om er wél aan te denken.

Voor de behandeling is het dus het belangrijkste om het plooitje zo veel mogelijk op te heffen; soms zijn aanpassingen in het kunstgebit of beugel daarvoor nodig. Eventuele onderliggende aandoeningen moeten natuurlijk ook zo goed mogelijk behandeld worden. Als medicatie bijdraagt dan moet er gekeken worden of daar aanpassingen mogelijk zijn.

De schimmel zelf is goed te behandelen met miconazol 2dd, dun smeren voor minimaal 2 weken; dit is bij de drogist te koop zonder recept. Soms moet er aan de miconazol een corticosteroid toegevoegd worden, dan is een recept wel nodig.
Als er sprake is van een bijkomende bacterie dan helpt een antibioticazalfje, meestal fusidinezuur 3dd dun smeren.

Als je zeker weet dat genoemde onderliggende ziekten niet spelen en je geen van de genoemde medicijnen gebruikt dan kan je dus de miconazol gebruiken. Als dat niet helpt of als je twijfelt of een van de ziekten meespeelt of je twijfelt over medicatie kan je beter dus langs je huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vergeet nog te vermelden dat sudocrem (of bijvoorbeeld zinkoxidezalf/ -creme) de huid beschermt tegen vocht. Dit kan je als extra bescherming gebruiken. Smeer dan de sudocreme over de miconazol heen. Nadeel is dat je dan rondloopt met een duidelijk zichtbare zalf in je mondhoeken.
Je kan tussendoor de mondhoeken wat soepeler houden door een wat vaseline of purol op te smeren. Dit helpt de genezing niet, maar verstoort die ook niet. Het voorkomt wel het steeds openspringen van de kloofjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit heeft mij geholpen, bedankt! De plek wordt minder geïrriteerd en is sinds ik daktarin smeer niet meer opengescheurd. Ik was hier zelf nooit opgekomen, nogmaals bedankt.

Andere antwoorden (3)

vitamine c innemen extra belangrijk in deze tijd. En s'nachts sudocreme op doen. en in de ochtend heel dun afhalen met vasaline. En niet dik insmeren overdag met vasaline want er moet een nieuwe "huidlaag "opkomen. en dit kan het best met lucht. Succes
8 jaar geleden
Ingescheurde mondhoeken wijzen meestal op vitaminegebrek, en hebben niet echt te maken met gestopt zijn met roken. Eerder met het weer of een verminderde weerstand.

Niet likken is heel belangrijk, niet steeds opentrekken, en gewoon vaseline of uierzalf er op smeren om het soepel te houden tot het over is. Duurt dat echt heel lang, ga er dan mee naar de huisarts, want er zijn ook wat mogelijkeoorzaken die je niet zelf kunt aanpakken en ook niet altijd vanzelf overgaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je er al zo lang last van hebt, zou ik naar de huisarts gaan. Die geeft waarschijnlijk een zalfje. En inderdaad, het duidt op vitamine gebrek. Dus goed fruit eten. En continu vet houden met vaseline of purol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet per se fruit ; bij mij was het vroeger vitamine B12-gebrek, en dat kon ik slikken tot ik blauw zag, maar dat hielp niks ; ik moest het per injectie. Lang leve de uiterzalf.