Kan borderline ook zonder trauma?

Ik ben sinds kort gediagnosticeerd met o.a de borderline persoonlijkheidsstoornis. Alle symptonen komen inderdaad overeen met mijn problemen, op 1 ding na: ik heb nooit een traumatische ervaring opgedaan...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Amadea
8 jaar geleden
Hoe zeker weet jij dat, zou het niet kunnen dat je die ervaring verdrongen hebt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Komt in ieder geval helemaal niks bij me op..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schrijft dat een trauma ontbreekt als symptoom. Maar zoals je in je vraag al stelt is een trauma geen symptoom maar een oorzaak van Borderline. Niets is zo moeilijk als het vinden van een oorzaak van om het even welke ziekte of aandoening. Elke patient vraagt zich dit als eerste af maar de geneeskunde houdt zich er nooit mee bezig. Die richten zich op behandeling van de aandoening en dat kan jij ook het beste doen. Sterkte ermee.

Antwoorden (1)

Ja, dat volgens onderstaande bron, de oorzaak is niet altijd goed gekend en de oorzaak kan ook voor een groot deel genetisch zijn. Daarnaast is de interpretatie van wat een trauma is natuurlijk ook niet altijd duidelijk. Ik vermoed dat in elk kinderleven wel wat sores kunnen voorkomen, al dan niet een trauma te noemen. Maar strikt genomen is dat dus niet nodig.

"Voor de oorzaken bestaat geen hard bewijs, maar er zijn wel aanwijzingen dat zowel genetische factoren als omgevingsfactoren een rol kunnen spelen. Volgens de DSM is de kans op de stoornis vijf keer zo groot indien de aandoening ook bij naaste familieleden voorkomt. Algemeen wordt aangenomen dat deze factoren, in combinatie met de sociale omgeving bepalend zijn voor het ontstaan en verloop. Het is niet bewezen dat traumatische gebeurtenissen in de jeugd verantwoordelijk zijn, maar een hoog percentage BPS-lijders meldt wel degelijk seksueel misbruik of emotionele verwaarlozing in de jeugd (een onderzoek van Mary Zanarini geeft 40-71 procent)."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis