Is er een goede app die bijv barcodes kan lezen op slechte E nummers?

Het hoeft geen gratis app te zijn.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik hoop een app te vinden die meteen bijv. E621 er uit haalt. Ben scheel van de kleine letters op de verpakkingen te lezen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
E-nummer is een goedgekeurde hulpstof. Bij een hele grote dosering zou het misschien niet zo goed kunnen zijn voor je.
Focus op voornamelijk vers eten (groente, fruit, volkoren producten, vers vlees/vis/ei/kwark/melk etc). Meer zelf koken en zo min mogelijk pakjes en zakjes gebruiken kom je al een heel eind mee.
tinus1969
8 jaar geleden
Dan moet je eerst weten wat (voor jou) slechte E-nummers zijn. Is er bv een allergietest gedaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je E Nummers om te kijken of het halal is?
Erna55
8 jaar geleden
Wat versta jij onder " slechte E- nummers " ?
Alle E- nummers zijn toegestaan omdat ze bewezen onschadelijk zijn. Het alternatieve circuit wil geregeld met zogenaamde onderzoeken op de prop komen dat een bepaald E-nummer schadelijk zou zijn. De onderzoeken zijn niet op wetenschappelijke gronden gedaan. Er zijn veel misverstanden over E- nummers.
Een lekker tomaatje? Bevat zelf al 15 E-nummers. Eieren bevatten onder meer lectihine (E322), betacaroteen (E160a) en lysozym (E1105). Vitamine C is nummer E300, en komt in aardappels, vlees en fruit volop voor. Maar dat hoeft er dan weer niet op te staan, dat zou een chaos worden. We kunnen niet elke tomaat bedrukken.
Erna55
8 jaar geleden
De bewering dat E621 ziek maakt is lulkoek. Ten eerste, E621 is in chemisch opzicht niet te onderscheiden van de van nature in allerlei gezonde voeding voorkomende glutamaat.
Ten tweede, het toevoegen van mononatriumglutamaat betekent dat je gerecht of product minder zout behoeft om toch smaak te behouden. En van zout mogen we allemaal wel een beetje minder eten want in tegenstelling tot mononatriumglutamaat is overdadige inname van natriumchloride zeer ongezond.
Ten derde toont onderzoek dat mononatriumglutamaat in mensen niet is geassocieerd met astma noch met obesitas en dat het niet over de tijd ophoopt in je bloedstroom.
Er is evenmin wetenschappelijk bewijs dat het nare allergische reacties ontlokt.
Ten vierde, E621 veroorzaakt niet het Chinese meal syndrome; de ervaring dat een Chinese maaltijd soms behoorlijk zwaar op de maag valt. Traditionele Chinese gerechten zijn niet altijd even rijk aan mononatriumglutamaat maar wel aan zout en vet. Het vele vet en zout vormen samen een meer plausibele oorzaak van het bovengenoemde syndroom.
Erna55
8 jaar geleden
Lees eens: http://etenschappelijk.nl/2015/09/wie-is-er-bang-voor-e621/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wiki is heel wat genuanceerder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke link in beste antwoord, met uitleg. http://www.goeievraag.nl/financien-werk/overig/vraag/70043/informatie-barcodes-schuil-gaat
Dat koppelen aan een scanner (eenvoudig) en een programma de ingredienten erbij laten zoeken en die in een database zetten (technisch mogelijk, maar lastig en dus duur) en je hebt je app.

Antwoorden (1)

Nee die is er niet om de simpele reden dat die informatie niet opgeslagen is in de barcodes van voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Indirect wel:
http://www.thinkdirtyapp.com/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De prijs is ook niet opgeslagen in een barcode en toch weten de computer de prijs. De barcode identificeert een product, met deze identificatie is het technisch best mogelijk dit te koppelen aan e-nummers. Of het bestaat weet ik niet maar het is technisch mogelijk...