Wat is de straf voor poging tot doodslag en/of moord?

Mijn vader is in de nek gestoken door een 17 jarige jongen. De dokter vertelde dat als het mes iets verder in de keel zat, dan zou de luchtpijp kapot zijn en zou mijn vader het niet overleven. Wat is nou de straf voor hem? (Hij is 17 jaar).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat zal de rechter bepalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron da's helemaal juist.
In de toevoeging is de vraag expliciet: wat is nou de straf voor hem? (Hij is 17jaar)
De vraag is zelfs in zijn algemeenheid moeilijk te beantwoorden. 1ste: of het poging tot doodslag en/of moord is, wordt bepaald door de rechter die de eventuele rechtszaak voorzit.
2de: bewezen zal moeten worden dat de 17-jarige het doel had de persoon te doden.
3de: bewezen zal moeten worden of vooraf al een opzet is geweest om zwaar lichamelijk letsel toe te brengen.
4de: alle omstandigheden en gebeurtenissen die vooraf zijn gegaan aan het steken zullen onderzocht moeten worden en kunnen meewegen voor mindering (soms zelf voor vrijspraak)
Wat eventueel had kunnen gebeuren "als" speelt geen rol, het is namelijk niet gebeurd en de jongeman hoeft niet op de hoogte te zijn geweest van dit risico.
Zonder een gedegen vooronderzoek is een straf noemen voor een mogelijk feit begaan door een 17-jarige alleen maar luchtfietsen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wat afschuwelijk!

Het beste antwoord

Wat verschrikkelijk om te lezen. Gelukkig leeft je vader nog.

De maximale celstraf voor minderjarigen is twee jaar. Maar of hij dit ook krijgt, hangt van het oordeel van de rechter af.

Verdachten van 16 of 17 jaar kunnen ook volgens het volwassenenstrafrecht worden berecht, maar dan moeten de omstandigheden dat rechtvaardigen:
- er is een ernstig strafbaar feit begaan; of
- de persoonlijkheid van de dader maakt dit wenselijk; of
- er gelden bijzondere omstandigheden.
In dat geval is poging tot doodslag strafbaar met 2/3 van de maximale straf die op het voltooide delict (15 jaar) staat. Dat zou dus maximaal 10 jaar zijn.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maximale straffen worden in Nederland zelden door rechters opgelegd.
Er is bewijslast nodig om tot de uitspraak "poging tot doodslag" te komen.
Als de man was overleden kan er nog sprake zijn van onbewuste schuld.
Als een dokter de uitspraak werkelijk zo heeft gedaan dan heeft hij/zij voor de beurt gesproken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV, ik wil met bovenstaande niet aangeven dat uw antwoord onjuist is, verre van dat, maar het is een algemeenheid.
De vragensteller vraagt niet wat een eventuele straf zou kunnen zijn, maar vraagt: wat is de straf voor hem?
Tsja, dat weet niemand, zelfs vrijspraak kan nog tot de mogelijkheden behoren.
SimonV
7 jaar geleden
Vandaar mijn toevoeging: Maar of hij dit ook krijgt, hangt van het oordeel van de rechter af."