Bij dotteren worden de aderen met een ballontje open gemaak. Door stens op strategische plekken te plaatsen worden het open gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dotter- stentbehandeling wordt meestal gecombineerd. Eerst brengt men een ballonnetje binnen via de lies en brengt dat naar de plaats van de vernauwing. Door het ballonnetje meerdere malen op te blazen en weer leeg te laten wordt het bloedvat verwijd. Dit noemt men dotteren.
Als het bloedvat nu blijft terugveren en dus de vernauwing blijft, dan plaats men een klein veertje in het bloedvat waardoor het bloedvat open blijft. Dit is de stentbehandeling.
Wat is de wetenschap toch mooi he, het is eigenlijk zo gebeurt, je blijft bij bewustzijn en de behandeling is erg succesvol, maar in 20% van de gevallen moet men de behandeling herhalen binnen een half jaar.