Stopt de pil de menstruatie gelijk als je 'm op de eerste dag van de menstruatie inneemt?

Of ben je al te laat als je eenmaal ongesteld bent geworden?

Dus: vandaag ongesteld geworden, vanavond de pil nemen. Als ik dit de rest van de week doe, kan ik dan zo mijn menstruatie uitstellen voor een week, of ben ik te laat omdat de menstruatie vandaag al is begonnen?

Ik weet dat als je de pil neemt op de eerste dag van de menstruatie, je gelijk beschermd bent, maar dat is dus niet mijn vraag. Mijn vraag is puur of de pil de menstruatie kan uitstellen als je al een dag ongesteld bent geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.6K

Het beste antwoord

Nee, zodra je al ongesteld bent, is er geen houden meer aan. Je kunt het dan niet meer stoppen met de anticonceptiepil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dan ben je te laat, je bent het immers al geworden en zult er dus nog wel enkele dagen last van hebben.

Om het volgende maand uit te stellen zou je nu op de eerste dag de pil moeten nemen en dan net zo lang door blijven slikken tot je klaar bent met datgene waarvoor je het wilt uitstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de pil kan niet de menstruatie uitstellen als die al begonnen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de anticonceptiepil heeft geen invloed op een menstruatie die al begonnen is.

Wat die pil doet namelijk is verhinderen dat de volgende keer een eisprong plaatsvindt. Zolang je de pil slikt menstrueer je daarom helemaal niet. Want doordat er geen eisprong is maakt je baarmoeder zich niet op voor een eventuele bevruchting, en hoeft dat slijmvlies niet te worden afgestoten als er geen bevrucht eitje aan het innestelen is. Er zijn alleen onttrekkingsbloedingen in de eventuele stopweken. En omdat er geen eisprong plaatsvindt is er geen kans op zwangerschap. Daaruit bestaat dus de bescherming van de anticonceptiepil.

Omdat je kunt kiezen wanneer je een stopweek houdt kun je door het slikken van de pil zelf bepalen wanneer je een onttrekkingsbloeding krijgt. Maar dat is - begrijp je nu hopelijk - geen menstruatie.
Amadea