Oorzaak nachtelijke spierkramp?

Over de precieze oorzaak van nachtelijke spierkrampen zijn wetenschappers het nog niet eens. Waarom de zenuwen bij de een gevoeliger of beweeglijker zijn dan bij een ander, is niet bekend. Wel zijn er bepaalde triggers/uitlokkers die de kans op nachtelijke spierkrampen vergroten.

Bekende triggers/uitlokkers voor het krijgen van nachtelijke spierkramp:

• Verstoring van de mineralenbalans door bijwerking van medicijnen (bijvoorbeeld plaspillen,
hartmedicijnen)
• Op hoge hakken lopen
• Te weinig vochtinname
• Extreem spiergebruik door bijvoorbeeld sporten
• Tijdens de tweede helft van de zwangerschap kan een disbalans in zouten en mineralen
voorkomen, waardoor een tekort aan magnesium ontstaat
• Spataderen, schildklierproblemen of nierfunctiestoornissen

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

door t ontspannen van je spieren
t kan ook door directe afkoeling komen
om er snel vanaf te komen zet je voet of op een koude vloer of op een natte handdoek die je in een bakje naast je bed zet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kom je aan die wijsheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt dat echt, die koude vloer? Ik heb hier wel eens (gelukkig niet heel vaak) last van, dit zou wel heel handig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja helpt echt probeer t maar eens als je kramp in je kuit krijgt
trekt meteen eruit
Zelf denk ik door eigen ervaring dat dit komt doordat het lichaam erg slim is. Zo slim dat het ongemakken in het lichaam wilt oplossen. In geval van jouw vraag, om chronische spanningen in je lichaam te kunnen loslaten. Het lichaam hanteert dan in dit geval het aanspannen/ontspannen methoden.
Dus door je kuit in de kramp te zetten, onderga jij enorme pijn en worden de spieren enorm verkort. Teruggetrokken zeg maar. Zodat de spier zelf meer ruimte krijgt om zich te ontspannen.

Daarna zal jij dat gebied enorme aandacht geven. En zal je de komende 2-3 dagen veel ervaren wat dit kuit voor je betekend. Ook zal je leren om dat die kuit te gaan ontspannen.

Uiteindelijk zal de kuit meer ontspannen zijn/worden dan dat hij daarvoor was.

---

Het kan ook een tekort aan Magnesium zijn.
http://www.paradijsvogel.nl/krampen.htm

Zelf hecht ik meer waarde aan de eerste verklaring. Waarbij de aandacht van de geest naar het lichaam toe heel belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nachtelijke kramp in de kuit kan ontstaan door een verstoring in de bloeddoorstroming of afknelling van een zenuwtakje net onder de knie.
Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door een overbelasting van de kuit (bv veel rennen) of een verstuiking van de enkel, hetgeen soms ook consequenties heeft voor de mobiliteit van omliggende gewrichten. Daarnaar kan ook een aandoening van de knie zorgen voor kuitklachten, omdat de kuitspier vast zit net boven en net onder de knie.
Hierdoor wordt de kuitspier overmatig geprikkeld en spant aan. Door de langdurige aanspanning ontstaat een verzuring, welke pijnlijk is zodat je wakker wordt.
Door je kuit te rekken gaat de kramp weer weg. Vaak voel je nog een paar dagen spierpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nachtelijke spierkramp in je kuit ontstaat doordat de zenuwen die de spieren doen samentrekken, verkeerd reageren en te veel signalen doorsturen om samen te trekken. Soms verschijnt nachtelijke spierkramp zonder aanwijsbare oorzaken maar meestal zijn er herkenbare oorzaken aanwezig.

Mogelijke oorzaken zijn: · Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
· Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans.
· Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dokter heeft mij ooit gezegd dat het komt door een tekort aan calcium. weet niet of het waar is, eventueel eens navragen.