Waarom schrikken mensen, en wat gebeurt er als we nooit konden schrikken?

Ik zit hier met een hele lastige vraag: waarom schrikken mensen en wat gebeurt er als de mens schrikken niet kon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dat is nog eens een goede vraag !
Als we schrikken (geldt ook voor dieren) krijg je een stoot adrenaline in je bloed.
Dat zorgt ervoor dat je minder pijn voelt, dat je sterker wordt, dat je harder kunt lopen etc.
Kortom : Je lichaam wordt voor korte tijd zodanig "ingericht" dat je je kunt ontdoen van bedreigende situaties.
Ook zorgt het er bij zogende dieren voor, dat de melkafgifte per direct stopt, zodat een jong dier of mens niet blijft drinken bij dreigend gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien vindt je hier een antwoord.

http://www.goeievraag.nl/vraag/schrikken-medisch-gezien-therapeutisch-behandelen.6817
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrikken zorgt er voor dat we ineens heel erg alert zijn op mogelijk dreigend gevaar. Soms schrikken we om niks. Soms is er wel degelijk iets aan de hand, dat om een directe reactie vraagt.

Als we nooit zouden schrikken zouden we in gevaarlijke situaties kunnen belanden, terwijl we dit te laat doorhebben, waardoor er meer schade kan ontstaan dan nodig.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Schrikken is een reactie op een niet verwacht plotseling gebeuren. Niet iedereen schrikt in gelijke mate op gelijke gebeurtenis. Als de mens niet schrikken kon, zou iedereen heel lauw op alles reageren.
jc54
13 jaar geleden
Schrikken is een reflexmatige lichamelijke reactie op onverwachte en intense prikkels, zoals een hard geluid. Een toestand van angstigheid kan de schrikreactie verhevigen.

Hij komt tot uiting in spierreacties zoals contractie van van de nekspieren, opspringen en knipperen van de oogleden. In experimenteel onderzoek naar aangeleerde angstigheid of vrees wordt veel gebruikgemaakt van de schrikreactie. Zij vormt een belangrijk element van diermodellen van aangeleerde angstigheid.

Het gebeurt allemaal in je hersenen en is een vrij complex gebeuren.

Zelf schrik ik niet zo snel.
Niet van spinnen, niet van wespen, niet van geluid.
Het kan zijn dat ik ervaren heb dat dat soort zaken mij niet zullen deren. Maar dat is dan ervaring.
Als niemand meer ooit ergens van zou schrikken,
zou dat in onze huidige maatschappij niet zo veel
uitmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrikken is een door de natuur ingebouwde reflex op gebeurtenissen, geluiden e.d. die soms van de mens een uiterst snelle reactie vereisen.

Het lichaam reageert uiterst snel met een schrikreactie omdat de reactie op een bepaalde prikkel levensreddend kan zijn.

Stel je rijdt in je auto met en snelheid die omstreeks de 120 km per uur bedraagt. Dan zie je plotseling een kind dat aanstalten maakt over te steken. En veel sneller dan je kunt denken..rem je dan al.

Zelfs als er bij zo'n snelheid een vogel tegen je auto dreigt aan te vliegen..treedt die lichamelijke reflexbeweging al in werking.

Indien een mens het vermogen miste te schrikken..dan zou de mens te traag reageren om te kunnen overleven.

Schrikken is dus een noodzakelijk iets voor de mens om snel in te kunnen spelen op onverwachte, mogelijk levensbedreigende, situaties.

Groet,

Ton