Wat is de oorzaak van pijn halverwege rechter ribben?

Sinds een halfjaar heb ik een duidelijke pijnplek halverwege mijn rechter ribben boog ( ter hoogte van lever en 12 vingerige darm en nèt achter- en òp de ribben. De pijn is er altijd, is niet voedsel gerelateerd ( als je erop drukt doet het duidelijk nòg meer pijn ).Ik heb al allerlei onderzoeken gehad ( coloscopie, gastroscopie, echo bovenbuik, bloedonderzoek, etc) maar nergens is een oorzaak te vinden. Bestaat er zoiets als "bursitis" op die plek of anders een vorm van artrose? Wie heeft hier ervaring mee? Ik word er een beetje moe van.....

13 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je de pijn omschrijven?
Constante pijn, krampen, drukkend, stekend oid?
ik heb een vermoeden namelijk, maar wil voor ik iets ga roepen dit even weten.
Winnetou
13 jaar geleden
Hoi Muffin, in een reactie op Nastro ( hieronder) heb ik de pijn tamelijk duidelijk beschreven. Ik hoop dat je er iets mee kunt?

Het beste antwoord

Nee, bursitis bestaat daar niet (zit geen slijmbeurs) en arthrose is hoofdzakelijk gewrichts georienteerd, en dan in het bijzonder gewrichten welke intensief worden belast.

Wat ik soms zie is een disfunctie in het bewegen van de ribben (bijvoorbeeld de op- en neerwaartse beweging bij ademhalen. Indien dit niet goed verloopt (om wat voor reden dan ook) kan er soms een lokale afklemming ontstaan van een klein zenuwtakje wat richting de buik verloopt via de ribben. Deze kunnen een kermerkend, scherp lokaal pijnlijk gevoel geven in met name het huidgebied.

Lichamelijk onderzoek is in dergelijke gevallen essentieel (bijvoorbeeld; hoe wil de betreffende rib bewegen aan zijn aanhechting aan de rug?). Op basis van jou info is er in dit geval enkel speculatief wat over te zeggen, dus kan er volledig naast zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winnetou
13 jaar geleden
Ik had al zo'n vermoeden dat bursitis, noch arthrose van toepassing konden zijn, vanwege de uitleg die ook jij hierbij geeft, maar iemand had mij dit gesuggereerd en ik wilde het zeker weten. Het is altijd lastig pijn met de juiste woorden te beschrijven ( temeer daar het ook een tamelijk subjectief ervaren kan zijn), maar de pijn is ten eerste lokaal, altijd min of meer aanwezig, wordt sterker door op de plek te drukken, wordt niet erger door bepaalde bewegingen, is zeurend ( "kiespijn" in je ribben) straalt niet echt uit naar andere gebieden.Soms lijkt het of er bij mijn rechter ribben een verdikking zit, t.o.v. mijn linkerkant, maar misschien is dit suggestie en daarbij, wie is helemaal symmetrisch..De pijn zit overigens niet alleen in het huid-gebied, ook eronder. Ik weet niet of deze toelichting iets meer duidelijk maakt? De MDL specialist is uitgedokterd, maar wat kan ik dan nog doen ( of vragen, aan onderzoek)? Wil nog steeds weten wat er mis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is idd lastig om subjectieve ervaringen zo concreet mogelijk te beschrijven. Er zijn iets van 80 woorden om een type pijn aan te duiden (zeurend, stekend, brandend ect) dus dat illustreert wel de moeilijkheid hiervan.
En idd, als je perfect symmetrisch zou zijn dan zou je rijk zijn! Wellicht kan het zinvol zijn om eens langs een manueeltherapeut te gaan, aangezien al het andere reeds door de MDL arts is uitgesloten.
De therapeut kan kijken of de bewegelijkheid van je ribben goed is en of hij of zij er uberhaupt iets mee kan.
Fysio/manueeltherapeuten zijn vrij toegankelijk, dus je hebt geen verwijzing nodig van je huisarts. In de gevallen dat ik dergelijke gevallen heb gezien, is de pijnklacht wel weer verdwenen.
Succes!

Andere antwoorden (2)

ik zou eerst nog eens n second opinion vragen.het moet toch ergens vandaan komen.vraag ook n onderzoek bij n neuroloog.misschien is t iets met n zenuw die beknelt zit o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit is wat mijn man als diagnose kreeg. Zie link