kun je ijzertekort, bloedarmoede behandelen met insuline?

na haar zwangerschap heeft ze bijna een jaar nu ijzertekort. dit geeft o.a. vermoeidheid. de huisarts heeft aanbevolen veel groene groenten te eten. en eventueel insulinebehandeling te starten.
dat komt toch alleen bij suikerziekte voor?
wie weet meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als de huisarts van mening is dat dat een goed plan is, zal hij / zij daar redenen voor hebben.
Huisartsen hebben over dit soort onderwerpen de nodige boekjes gelezen en zijn niet voor niets huisarts.
Misschien doet de insuline wel niets aan het ijzertekort, maar zijn er achterliggende gedachten om een dergelijk behandelplan in te zetten.
Het is een beetje riskant om op deze site adviezen op te volgen die tegen het behandelplan van de huisarts in gaan.
Je kunt hier nooit zeker zijn van de deskundigheid van degene die antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik dacht dat ijzer, behalve het transporteren van zuurstof in het bloed, ook de opname van insuline reguleert.

Dus als zij een ijzertekort heeft, zal ze ook met insuline behandeld worden omdat er anders niet voldoende insuline worst aangemaakt/gereguleerd.

Toegevoegd na 17 minuten:
worst moet word zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ijzerpillen slikken en of, appelstroop eten en idd groene groentes, maar insuline???? nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om een bloedarmoede door een tekort aan ijzer met alleen voeding op te heffen. Gebruik van vitamine C-rijke producten bij iedere maaltijd (bijvoorbeeld fruit of vruchtensap) verbetert de opname van ijzer. Koffie, thee en melkproducten verminderen juist de opname van ijzer. Om het Hb-gehalte op een goed niveau te houden is het belangrijk om extra aandacht aan de voeding te besteden. Er zijn diverse tabletten en drankjes op recept verkrijgbaar. Deze middelen kunnen zwarte ontlasting of verstopping veroorzaken, dit is een normaal bijverschijnsel en niet verontrustend. Het is daarom belangrijk dat de voeding veel vezels en vocht bevat .Bij zelfmedicatie is het belangrijk er op te letten dat met het gebruik van supplementen plus met ijzer verrijkte voedingsmiddelen, de maximaal veilige dosis voor ijzer niet wordt overschreden. Door de Gezondheidsraad is deze vastgesteld op 50-75 mg ijzer/dag, een eenmalige of kortdurende overschrijding levert geen direct gevaar op. Als u langdurig ijzerpreparaten gebruikt, is regelmatige controle gewenst

. er word niet gesproken over insuline
ik zou het voor de zekerheid nog eens informeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ijzertekort behandel je met ijzer. Iets anders is het als de opname van ijzer uit voedsel niet optimaal is, bijvoorbeeld bij een voedingstekort aan eiwitten, vitamine B6 en B12, koper, jodium en vitamine E. Dan moet de dokter dáár iets mee.

Insuline gebruik je, voor zover ik weet, alleen maar bij de behandeling van diabetes. Ik kom redelijk vaak verschillende vormen van bloedarmoede tegen, zowel ijzergebreks- en sikkelcelanemie, thalassemie en vormen ten gevolge van andere deficiënties dan alleen maar ijzer.

Bloedarmoede te lijf gaan met insuline lijkt me eerlijk gezegd nogal onwaarschijnlijk. Vraag alsjeblieft eens bij 'ze' na of je haar volledige verhaal gehoord hebt.