Heeft de dag van Hemelvaart ook met de dood te maken zoals de geest geven?

is hemelvaart ook met de geest geven te maken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Met de Hemelvaart wordt binnen het christendom herdacht dat Jezus Christus lichamelijk opgevaren is naar God (Zijn Vader) in de hemel.

Veertig dagen na Zijn opstanding (Pasen) voer Jezus op naar de hemel. Zijn discipelen waren hierbij aanwezig. Hij beloofde hen dat binnen korte tijd de Heilige Geest zou komen om hen te helpen en te ondersteunen (Pinksteren).

"Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan." (Handel.1:9-11)

De belofte van de Heilige Geest werd tien dagen later vervuld, met Pinksteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het formeel 'Maria Hemelvaart' meen ik wel eens gelezen te hebben. Dus dat zou dan inhouden dat Maria toen dood is gegaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maria hemelvaart is een voornamelijk katholieke gewoonte die los staat van de Hemelvaart die aanstaande donderdag wordt gevierd / gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat minduimpje was ik overigens niet.
Jezus stond op na zijn dood (met Pasen). Hij is vervolgens nog aan een aantal mensen verschenen (waaronder de Emmaus-gangers).

Met Hemelvaart vieren we dat Jezus echt 'de weg' naar de hemel verkiest.

Jezus sterft dus niet; hij stijgt op ten hemel.