Een talent is het vermogen om een bepaald gedrag te ontwikkelen. Ik denk dat talent inderdaad een genetische basis heeft.

Kijk je bijvoorbeeld naar de familie Bach, dan zie je dat veel neven een nichten over grote muzikale vermogens beschikken. Meer dan 100 leden van de familie waren zeer muzikaal.

Een leuk artikeltje hierover is te vinden in de bron, uit het NRC.

Toegevoegd op 21-06-2009 23:56:06
In het onderzoek naar de erfelijkheid van gedragscomponenten vormen eeneige tweelingen een dankbaar onderwerp van onderzoek. Zij zijn namelijk genetisch identiek. In dergelijk onderzoek is naar voren gekomen dat de aanleg voor talent wel overerfbaar zijn, maar het talent zelf niet of niet altijd. De omgeving speelt ook een grote rol.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat iemand zonder ogenschijnlijk een bepaald talent in de familie zelf dat talent wel degelijk kan ontwikkelen. Is dat talent dan genetisch verstopt aanwezig?

Genetisch is hier niet het laatste woord over gesproken, maar het is wel zeker dat er enige erfelijke basis is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jazeker, er zijn toch muzikale families, dat is deels overgedragen door de genen en deels geleerd doordat de kinderen de ouderen nadeden...

Maar er zijn families met speciale gave... Zeer zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdraagbaar wel, maar je moet je kind ook in de gelegenheid stellen dat aanwezige talent te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak lijken de kinderen wat talent betreft op hun ouders.
Maar het gaat niet altijd op . Meestal heeft de dochter het van de moeder en de zoon van de vader.
Maar ook dat gaat niet altijd op, de zoon kan het soms ook van zijn moeder hebben en de dochter soms van haar vader. Het kan ook een generatie over slaan en hebben de kinderen het van een van de opa's of oma's.
Kan ook nog een beetje van de vader en van de moeder .
Maar soms ook en van de vader en van de moeder.
In ieder geval is talent overdraagbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd, het ligt eraan of je als ouder je kind hetzelfde talent probeert aan te leren. Ik denk dat het met zangtalent overigens een stuk moeilijker gaat want je wordt immers niet altijd geboren met de stem van je ouders....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt vaak voor en is ook logisch. Stel je bent een ouder met 'groene vingers' en bent dus vaak met planten in de weer. Je betrekt een kind dat je opvoedt hier automatisch bij. Dit kind krijgt een deel van dit talent met de paplepel ingegoten, de rest moet hij zelf ontwikkelen. Kinderen spelen door volwassenen na te doen. Als een kind zijn ouder veel ziet tekenen of in de weer ziet met muziekinstrumenten o.i.d. dan zal het ook hiermee aan de gang gaan (imitatiegedrag); de ouder vindt dit leuk en is ook in staat om dit talent te helpen ontwikkelen.

Of talent ook in de genen zit, wordt betwijfeld. Er wordt over geschreven: "De familieleden of (klein)kinderen van bijvoorbeeld Bach, Beethoven of voor mijn part Michelangelo is het nooit gelukt om het werk van hun beroemde familieleden te evenaren. Jordi Cruijf, zoon van voetballegende Johan Cruijf, leek even het talent van zijn vader te hebben, maar zijn ster rees uiteindelijk niet en hij raakte in de vergetelheid. Als het om echt presteren gaat blijkt talent doorgaans niet erfelijk".

Kinderen met ouders met talenten zijn echter wel in het voordeel: Zij komen met deze talenten al jong in aanraking, er is oefenmateriaal aanwezig en zij hebben een leermeester in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth,als je geen aanleg (genen) hebt voorgroene vingers, dan kan je het wel een beetje leren, maar dat is niet voldoende. Iemand met groene vingers heeft een altijdvoortdurende drang met de natuur bezig te zijn, het is soms bijna ziekelijk. Altijd weer ben je met stekjes en plantjes bezig. Er komt nooit geen eind aan. Je kan er wel een beetje aanleg voor hebben, of bijna niets. Maar je kan het nooit eventjes ergens leren.
Ik denk wel dat talent uit te drukken is in cijvers, b.v. 0 tot 10.
Ik schat jou in ergens tussen een 8 en 9. Als jouw kinderen opgroeien tussen de palntjes en stekjes, dan komen ze misschien op4 of 5, maar zonder het hebben van jouw genen komt het niet hoger.
ebben ze echter dit wel van jou in hun genen, dan kunnen ze het nog wel sterker hebben en misschien wel op een 9 uitkomen. De genen van een kind wordt bepaald door bijde ouders (soms ook voorouders) Het is dus maar net welk cijver er dan uit komt. Maar talent is ervelijk, maar hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Ed, het zit echt andersom. Ik heb hier veel overgelezen, maar talenten worden vooral ontwikkeld door oefenen en motivatie
Welbeschouwd zijn er geen directe aanwijzingen voor het idee van een aangeboren talent als verklaring voor uitzonderlijke prestaties op het gebied van sport, wiskunde, schaken, muziek, vreemde talen, wetenschap, kunsten, enzovoorts. Uitzonderlijke prestaties gaan altijd samen met een vrijwel even uitzonderlijke mate van oefening en training. Is er dan nog wel een rol voor zoiets als talent? - aldus de kerngedachte van de drie psychologen, Michael Howe, Jane Davidson en John Sloboda. Geloven in `talent' is niet irrationeel, maar dat talent belangrijker zou zijn dan training en oefening valt niet te bewijzen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P.S.
Dit onderste stuk komt uit een wetenschappelijk artikel. Ik voeg de link nog toe bij mijn antwoord.
Ik denk eerder dat het kind veel meer met de (uitvoerende) talenten van de ouders te maken krijgt die hij/zij na-aapt.

Talenten zijn latent in de mens aanwezig, totdat ze worden 'wakker geschud". In de meeste gevallen door...inderdaad... de ouders.

Met het voortschrijden van de leeftijd zie je vaak dat mensen hele andere dingen leuk vinden om te doen, het gaat ze gemakkelijk af en in de ogen van anderen leveren ze uitmuntende kwaliteit. Weer een talent aangesproken.

Hier is vaak geen voorbeeld gevolgd, maar hun eigen gevoel.