Is de mirena Spiraal 100% te vertrouwen ?

Ik heb sinds een half jaartje een mirena spiraal. Sinds een aantal Dagen achter elkaar heb in ontzettend last van ochtendmisselijkheid. Zou ik zwanger kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (7)

Een anticonceptiemiddel is nooit 100% te vertrouwen, dus ook jouw mirena spiraal niet. Het kan dus inderdaad zo zijn dat je zwanger bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, ook mijn eerste reactie, met één uitzondering die wel 100% betrouwbaar is: abstinentie (niet vrijen met andere woorden ;-) )
Ik heb dezelfde spiraal sinds een jaar of 6 en gedurende die tijd heeft mijn huisarts een paar keer gezegt dat het veilig is. ik zou er gewoon op vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niets is 100% te vertrouwen, dus doe een test voor de zekerheid ( want ben je zwanger dan moet het spiraaltje zo snel mogelijk verwijderd )
Ik heb begrepen dat de mirena een betrouwbaarheid van 99.5 % heeft ( veiliger dan de pil ) indien deze juist geplaatst is. En dat weet je nooit helemaal natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee een spiraal is nooit voor de volle 100 % te vertrouwen

Ikzelf ben zwanger geraakt van een tweeling door het koperspiraaltje, dat is iets wat bijna nooit voorkomt maar toch

Hou dit gewoon even in de gaten en misschien heb je een beginnend griepje en mocht dit langer aanhouden en komen er ook andere symptomen bij dan kan altijd nog een test doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts, want je _zou_ zwanger kunnen zijn, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan zwanger raken van de Mirenaspiraal. Het is één van de meest betrouwbare anticonceptie-middelen, maar niet 100% betrouwbaar.

Vooral tegen extra-uteriene zwangerschappen beschermt het spiraaltje minder. Zeker van belang dus om je te laten testen (bloedafname is ideaal en anders gewone zwangerschapstest). Bij zwangerschap zo snel mogelijk laten achterhalen of het om een intra- of extra-uteriene zwangerschap gaat.

Indien je niet zwanger bent, is het ook zinvol om naar de arts te gaan als het nog langer aanhoudt. Zware ochtendmisselijkheid bij (nuchtere) niet-zwangeren is niet zo best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel voorbehoedsmiddel is 100 % te vertrouwen, behalve 'geheelonthouding'. Maar de mirena komt - door de combinatie van spiraal en hormonen - heel dicht in de buurt van de betrouwbaarheid van sterilisatie, maar dan omkeerbaar.

Omdat het echter primair een spiraal is, blijft ook de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap iets verhoogd. Je hebt dan alle normale zwangerschapstekenen, maar het uitdragen van een gezonde zwangerschap is vrijwel onmogelijk en kan zelfs levensgevaarlijk zijn (voor jou). Daar moet je dus zeker niet te lang mee rondlopen !!

Laat in elk geval een zwangerschap uitsluiten, want de Mirena heeft ook invloed op je cyclus, dus als je menstruatie uitblijft (wat heel normaal is) zou je je extra zorgen kunnen maken. Ochtendmisselijkheid is echter één van de meest 'psychische' voortekenen van zwangerschap, dat gemakkelijk opgeroepen wordt door angst voor of hoop op zwangerschap, en dus geenszins een betrouwbaar voorteken. Vooral niet omdat er 1001 andere redenen kunnen zijn voor (ochtend)misselijkheid.

Niet meteen zorgen maken dus, maar WEL meteen (laten) testen, want hoe vroeger in de zwangerschap, hoe beter de mogelijkheden maatregelen te nemen - of dat nu voor het beëindigen of het voortzetten is.