Stofzuigen en zwanger gevaarlijk?

Jaa heel raar, ik vind de geur van een stofzuiger heel lekker sinds ik zwanger ben. Dus ik stofzuig iets van 3x perdag.. Maar is het inademen van die stoffen gevaarlijk voor de baby ? Ben 27 weekjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

nee als je al zoveel heb stofgezogen is het niet mogelijk dat er nog giftige stokken zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt, lijkt mij, aan wat je allemaal hebt opgezogen met die stofzuiger en of dat schimmels kan hebben veroorzaakt in de stofzuiger. Als dat zo is dan kan je voor die rede beter stoppen met stofzuigen.

Stofzuigen is een activiteit die veel energie kost maar totaal niks voor je doet (heb ik van mijn fysiotherapeut die mij begeleidde toen ik zwanger was). Dus wat dat betreft is actief stofzuigen slecht voor een zwangere. Zeker als je na je 30st week nog zo veel stofzuigt vreet het je energie die je dan hard nodig hebt.

Ik wens je een fijne zwangerschap en goede bevalling en een mooi kindje toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je verder geen klachten hebt is er niks mis mee om te stofzuigen hoor! al doe je dat de godganse dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Torrie, gezond altijd! @gonzo, de hele dag stofzuigen als je zwanger bent? Als je zwanger bent moet je alleen het hoogstnoodzakelijke doen, alle energie moet naar je kindje en die heeft het harder nodig. Ze kan beter de stofzuiger aanzetten en lekker op de bank gaan zitten snuffelen!
Wanneer je zwanger bent kan je "vreemde" dingen gaan doen. Maar wat mij wel eens verteld is is dat je dingen doet waar je je prettig bij voelt nagenoeg altijd goed zijn.
Denk dat dit meer onder het kopje nesteldrang valt maar dat is niet de vraag natuurlijk.

In principe zweeft er veel stof rond wanneer je stofzuigt, ook gooit een stofzuiger er aan de achterkant ook weer stof uit.
Wanneer je deze lucht met stof weer inademt dan komt het in jouw longen en niet bij jouw kindje.
Kan je heel ver denken dat je dus minder zuurstof binnen krijgt maar dat zal niet de zuurstof via de navelstreng naar jouw kindje belemmeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je stofzuigerzak niet heel goed anti-allergeen is (en OOK als hij dat wel is), blaast zo'n stofzuiger in ieder geval huisstofmijt in de rondte (meer dan bij niet zuigen in ieder geval).

Tenzij je in shock raakt van een allergische aanval ben jij de enige die daar echt last van heeft.

In theorie kunnen er natuurlijk ook schimmels uitkomen en JIJ bent wel gevoeliger voor vooral schimmelinfecties. Tijdens je zwangerschap schijnt je afweersysteem op een iets lager pitje te staan om te voorkomen dat je lichaam denkt dat het de baby moet afstoten.

Het enige dat bij inademen redelijk direct naar je baby gaat zijn vluchtige stoffen, dus ga aub geen benzine snuiven en laat het schilderen van de kinderkamer aan iemand anders over.

Oplosmiddelen zijn vluchtig en via je bloed kunnen ze bij de baby komen