zwanger en dan onder de mri scan?

een vriendin van mij is 2 week geleden onder de mri scan geweest voor haar heup. toen wist ze nog niet dat ze zwanger was. Nu is ze erachter gekomen dat ze zwanger is. Is er nu een grote kans dat er iets met de baby is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Nee een MRI kan weinig kwaad, het werkt met magnetische straling en die is niet schadelijk. Het enige wat problemen zou kunnen veroorzaken zou de eventuele contrastvloeistof zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nooit bewezen dat MRI schadelijk is voor een ongeboren kind. Uit voorzorg wordt een MRI normaal gesproken niet in de eerste drie maanden van een zwangerschap gedaan. Dit is in principe nergens op gebaseerd en wordt alleen gedaan omdat men de gevolgen nog niet voldoende onderzocht heeft. Ik zou mij persoonlijk nergens zorgen om maken. Ter geruststelling kun je je vriendin wel een gesprek met een arts of verloskundige aanraden.