Geld vliegticket terug bij zwangerschap?

Ik ben al een half jaar aan het proberen om zwanger te raken. Dat kan in principe elk moment gebeuren maar zou ook zo een jaar of langer (nooit) kunnen gebeuren. Nu wil ik een vliegticket boeken naar een reis in thailand in december. Is het mogelijk om zo'n ticket te annuleren-met geld teruggave- mocht ik opeens wel zwanger raken? In dat geval ga ik namelijk liever niet naar thailand. Is dat anders te verzekeren met een speciale verzekering? Ja ik weet het, beste advies is om geen ticket te boeken, maar ik houd van reizen dus anders neem het risico om straks 1000 euro voor een ticket kwijt te zijn. Ik vlieg overigens met KLM

Toegevoegd na 11 minuten:
Iemand enig idee welke verzekering (naam maatschappij) dit dan dekt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (4)

Je krijgt alleen geld terug met een hele goede reden. Zwanger zijn is geen reden om niet te vliegen. Ik zie ook niet in waarom je niet als je 6 maanden zwanger bent niet naar thailand zou kunnen. Gewoon veilig eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min is van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwangerschap is WEL een goede reden om te annuleren bij een annuleringsverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk hebben ze ook in Thailand goede gezondheidszorg en mag in het begin van de zwangerschap best vliegen. Ik kan me ook goed voorstellen dat je tijdens je zwangerschap niet lekker bent, zeker de eerste drie maanden en hier niet op zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit Drees: zwanger is zwanger en bij de meeste annuleringsverzekeringen kun je op basis van zwangerschap annuleren. Nu ging het er om of je wel lekker op vakantie kan als je de hele dag in de buurt van een kostbak moet blijven (en ja ik heb ervaring en nee er was geen haar op mijn hoofd die er de eerste 3 mnd aan dacht om van huis te gaan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier zit het addertje onder het gras Pelle. Zie ook mijn antwoord. Annuleringsverzekeringen dekken meestal wel annulering vanwege zwangerschap, maar dan moetje binnen een aantal dagen nadat je weet dat je zwanger bent annuleren. Als dit de voorwaarde is kan je dus niet afwachten of het wel/niet goed gaat en hoe je je voelt voor de vakantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Som, dat lijkt me geen probleem in dit geval want de vraagsteller wil niet vliegen. Verder kan NIEMAND weten wanneer jij getest hebt. Mijn schoonzus bleek ook al 3 mnd zwanger te zijn zonder dat ze het wist en er is geen annuleringsverzekering die kan bewijzen wanneer jij getest hebt en of je het wel eerder wist en dan nog: geen probleem bij deze vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de situatie heb je nog wel wat speling, maar de annuleringsverzekering kan je niet gebruiken om het aan te zien of je bijvoorbeeld na 6 maanden zwangerschap toch wilt annuleren. Dat gaat toch wel vragen oproepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: waarom zou dat een probleem zijn? Je weet of je zwanger wel of niet naar Thailand wil toch? Vraagsteller weet het en zal bij het zien van een positieve test de verzekering wel bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, nee voor de vraagsteller is het geen probleem. Het is sowieso geen probleem als je weet wat de specifieke voorwaarden zijn. De hoofdvraag kan later door anderen worden teruggevonden en het lijkt mij zelf wel relevant om te weten dat er wel wat beperkingen kunnen zijn aan de annuleringsverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan nog Som, het kan gewoon ook nog eens zo zijn dat je wel op vakantie wilde maar dat de verloskundige het door bepaalde oorzaken niet goed vindt en dan kun je ook gewoon annuleren. Wij hebben een vakantie kunnen annuleren op basis van een griep van mijn man dus ik geloof niet dat die verzekeringen zo ver kunnen gaan als wat jij nu zegt. Maar goed, je hebt een punt voor wat betreft de archivering ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Op een gegeven moment mág je als zwangere vrouw ook niet meer vliegen. En als een arts of verloskundige het afraadt lijkt me dat ook wel een geldige reden. Het is echter altijd verstandig om de voorwaarden door te lezen, zeker op dit soort specifieke zaken als je weet dat zoiets eraan zit te komen. Ik zou zelf in zo'n situatie zeker kijken naar een verzekeraar die bij zwangerschap geen rare bepalingen hanteert omtrent de zwangerschap.
Ja, als je bij het boeken gelijk ook een annuleringsverzekering afsluit dan is zwangerschap een geldige reden om de reis te annuleren.

Toegevoegd na 12 minuten:
Die verzekering kun je o.a. regelen bij Menzis en de Europeesche.
Amadea
11 jaar geleden
Sluit een annuleringsverzekering af. De meeste verzekeringen keren uit bij zwangerschap. Je moet dan wel binnen drie dagen na vaststelling van je zwangerschap dit melden bij de verzekeraar, en een bewijs van een arts overleggen. Lees dus wel goed de voorwaarden van je verzekering, en zorg dat je op tijd bent met melden en de bewijzen meestuurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Groot gelijk trouwens om niet naar Thailand te gaan als je zwanger bent. Hoewel ik niet weet hoe de zorg daar is, zou ik persoonlijk niet zo ver weg willen gaan als ik zwanger zou zijn. Daar komt bij dat kosten van zwangerschap en eventuele bevalling vaak niet gedekt worden door een reisverzekering, tenzij bij levensbedreigende complicaties. Lijkt me geen prettig idee.

Succes trouwens met "proberen"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast een annuleringsverzekering (controleer wel of "zwangerschap" een geldige reden is - kan per polis verschillen) zou je ook kunnen kijken of de maatschappij kosten in rekening brengt voor het omboeken naar een andere datum.

Ik zag bijvoorbeeld bij EasyJet dat je - tegen een extra bedrag - een ticket kon boeken waarbij je de boeking later kon wijzigen naar een andere datum. Dit wordt ook wel gedaan bij zakelijke reizen waarbij nooit helemaal vast staat of ze door gaan. Maar er worden dan ook wel andere prijzen gerekend.

Ook bij KLM is dit mogelijk als dit op het ticket staat, al kunnen er ook hier extra kosten in rekening worden gebracht.

Toegevoegd na 9 minuten:
Let ook op het volgende:

Bijna alle reisverzekeringen sluiten extra medische kosten ten gevolge van de zwangerschap uit, behalve bij complicaties (al een geldige reden om te annuleren en niet te gaan).

Bijna alle annuleringsverzekeringen hebben een zwangerschap als geldige reden opgenomen, maar er zit wel een addertje onder het gras. Je moet dit binnen 3 dagen nadat je weet dat je zwanger bent melden. Dit lijkt mij geen handige optie. De eerste drie maanden zijn het lastigst en daarna weet je pas hoe je je voelt. Dus als het onverhoopt in de eerste weken mis gaat heb je de vlucht ook al geannuleerd.

Als je met de KLM wilt vliegen zou je dus ook eens met de servicedesk kunnen bellen welke mogelijkheden zij hebben.