hoe weet een arts dat je die datum uitgerekend bent?

11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De duur van de zwangerschap bij de mens is bekend. Reken het zelf uit op bv. http://www.tipswerkendeouders.nl/zwanger/zwangerschap-week-tot-week/zwangerschapscalculator-direct-de-uitgerekende-datum-berekenen.html Soms is niet bekend wanneer je zwanger bent geworden, dan wordt een aantal kenmerken van de foetus bekeken. Mbv de echo kun je bv. opmeten hoe lang het dijbeen van de foetus is, de totale lengte enzovoorts. Er bestaan lijstjes waarop je dan kunt aflezen hoe oud de foetus dan gemiddeld is. Het blijft echter een schatting.

Het beste antwoord

We weten vrij nauwkeurig hoe lang de zwangerschap bij een mens duurt. (Ongeveer 38 kalenderweken na de bevruchting).
We weten dat de vruchtbare periode van een vrouw precies tussen twee menstruaties in ligt.
Voor het gemak gaan artsen uit van de laatste menstruatie - dus die moet je nog wel weten om een schatting te kunnen maken. De twee weken tussen die laatste menstruatie en de bevruchting ca. 2 weken later, tellen we er gemakshalve bij op, zodat we kunnen stellen dat een zwangerschap 40 weken duurt.

Die 40 weken worden dus opgeteld bij de eerste dag van de laatste menstruatie, (daar zijn zelfs handige staatjes voor) en zo kom je op een vrij nauwkeurige schatting. De baby wordt echter bij lange na niet altijd op die dag geboren, maar verreweg het merendeel wel tussen de week ervoor en de week erna.

Weet je niet meer wanneer je voor het laatst ongesteld was, dan kan de arts een zogenaamde termijn-echo laten maken. Omdat elke baby, hoe hij later ook zal worden en hoe hij zich ook zal ontwikkelen, de eerste 10-12 weken in een zeer voorspelbaar tempo groeit en ontwikkeld, is daarop de eerste drie maanden heel nauwkeurig - bijna tot op de dag- te bepalen hoe oud de vrucht is. Daar telt men dan 38 weken bij op om de uitgerekende datum te kunnen bepalen. Na drie maanden gaan foetussen in hun eigen - genetisch en door allerlei factoren van 'buitenaf' - tempo groeien, en kun je niet meer zo precies bepalen.

Pin je niet te veel vast op die datum ; een op tijd geboren kind zal binnen de twee weken ervoor en de twee weken erna komen, maar er kan van alles gebeuren. Altijd handig als je dan niet nog alle voorbereidingen moet treffen of grote plannen moet annuleren. (Zo was ik uitgerekend op resp. 23 januari en 13 juni, maar bevallen eind november en half april).

Als je weet wanneer je voor het laatst ongesteld bent geworden, hoef je er dus niet eens voor naar de dokter ; je kunt het ook zelf uitrekenen. Tegenwoordig zelfs online.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
"We weten dat de vruchtbare periode van een vrouw precies tussen twee menstruaties in ligt." Nou, ongeveer, dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard ook weer ongeveer, maar niet vlak ervoor en niet vlak erna - bij een regelmatige cyclus, die ook niet bij iedereen even lang is.
En het zijn ook nog enkele dagen, dus als je daar 'ongeveer' van wilt maken, prima.
Blijft het feit dat het geen koffiedikkijken is, maar ook geen strakke wiskundige formule.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in principe kun je de datum ook berekenen als je niet je laatste menstruatie weet, maar wel wanneer je had moeten menstrueren? Alleen wordt het sommetje dan anders. Goed antwoord, + van mij

Andere antwoorden (2)

De arts gaat uit van de eerste dag van je laatste menstruatie en telt daar 40 weken (280 dagen) bij.
11 jaar geleden
De gynaecoloog gaat uit van de eerste dag van je laatste menstruatie en telt daar 40 weken bij op maar meestal gaan ze uit van een termijn echo die rond de achtste week wordt gemaakt. Ze meten daar de foetus op en in die tijd van de zwangerschap is dat nog heel betrouwbaar (de lengte van de foetus komt overeen met de duur van de zwangerschap en niet met de lengte die in de genen zit: lang en kort persoon).